Dag 2 naar Berlijn 72 km

Duitsland, Stadtlohn

De zon scheen en Ria en Hanny waren al op toen ik van bed kwam en zij hadden het wiel alweer in de fiets gezet met de volle band. We hebben het vandaag niet veel genoemd, maar gelukkig ging het vandaag goed met de banden. Vanuit Lochem was een wandeltocht waar veel deelnemers aan meededen en de eersten bij ons pension lang liepen het hardst, later waren er ook nog in Lochem en Barchem die het wat langzamer aan deden. Vanuit Lochem moesten we een beetje omhoog over de Lochemerberg , maar dat viel wel mee. De route slingerde daarvandaan via Geesteren en om Borculo heen. Toen we 25 km gefietst hadden waren we nog maar een paar km van Borculo maar troffen een open terras van de Oetdoor camping onder Haarlo waar we koffie pauze hielden. Voor we bij Zwillbroek waren reden ons een groot aantal brommer en motoren voorbij en ik denk dat het er wel meer dan vijftig waren. Liefhebbers van oude bromfietsen die nu als oude mannen op de brommers van vroeger reden. Of het speciaal iets van de Achterhoek is weet ik niet maar het is hier op de stille landbouwwegen natuurlijk een leuke bezigheid, maar door hun brommers wel de stilte doorbreken. De lunch wilden we bij het restaurant van Zwillbroek nuttigen maar alle tafels waren buiten bezet en binnen werden volledige maaltijden geserveerd, maar na enige tijd kwam er een tafel voor ons vrij en hebben er heerlijk gezeten. De afstand naar ons slaapplaats was nu niet ver meer en leidde ons langs een vliegveld waar para’s de lucht ingingen en naar beneden zeilden, wat een prachtig gezicht is, zoals wij dat op Amelân ook kunnen zien. In Vreden was de oude kerk nog open zodat we die van binnen konden bezien. Toen ik mijn fiets tegen een hekje de zette gleed hij uit en daarmee bleek dat het blokje vast tegen het wiel schuurde en de remleiding niet meer werkte, toen heb ik het blokje er afgehaald en kon ik weer fietsen. Van de week maar eens zien of er een rijwielherstelplaats is die het weer in orde kan maken. Onderweg naar Stadtlohn kwamen we ook een maïsgele tegen waar we niet meer overheen konden kijken en waar een maisdoolhof in gemaakt was. Bij het Citypension moesten we digitaal met behulp van het reserveringsnummer een toegangskaart uit de apparatuur zien te halen, uiteindelijk lukte dat wel en hadden een tweepersoonskamer en een eenpersoons kamer waar we kunnen overnachten,. Het is een nieuw gebouw met goede voorzieningen. Toen we naar de stad gingen om een plek om te eten te zoeken zagen we dat er ook een aparte afgesloten ruimte voor de fietsen was en hebben ze daar naderhand neergezet, nadat we in het centrum na veel vijven en zessen aan een niet gereserveerde tafel konden gaan zitten.

Wat een avontuur alweer in deze 2 dagen!

Jitske 2022-07-03 20:39:53

Toch maar mooi Duitsland bereikt nu naar Berlijn. Hoop dat het lukt met de rem van Ellert.

Maurice 2022-07-03 21:20:39

Leuk Ellert, dat ik je kan volgen op weg naar Berlijn, samen met Han y en Ria? .Of zijn er nog meer? Heel veel fiets plezier maar gaat lukken ! Groetjes aan jullie Harrie.hendriks@live.nl

Harrie 2022-07-04 08:43:38

Leuk verhaal en uitgebreid beschreven.

Diny Leijsen 2022-07-04 09:09:14

We hadden jullie gisteren rondom Zwielbroek wel kunnen tegenkomen. Vanuit Groenlo niet zo ver. Veel plezier de komende fietsdagen en zonder al te, veel mankementen met de fietsen. Groeten Rinze en Sietske.

Rinze en Sietske 2022-07-04 10:34:45

Ik volg jullie mooie reis voor de boeg 🚴‍♂️🚵🏾‍♀️🚵🏾‍♀️👋