Camino Santiago dag 28, 88 km

Spanje, Burgos

Nu is het donderdag morgen. Het weer is weer helemaal omgeslagen gisteravond begon het te regenen en werd het een stuk kouder, wel meer dan 10 graden. We waren met elkaar in het restaurant van de camping wezen eten en dat werd met elkaar wat later geworden.
We vertrokken van Sainto Domingo eerst naar de kathedraal om een stempel te halen, de meesten hebben de kerk ook bezocht om de haan en kip te zien die in een kooi in de kerk hangs, om de legende in level te houden. Vanaf Domingo maakt de route een omtrekkende beweging om de N 120 te mijden. Een levensgevaarlijke weg met veel zwaar vrachtverkeer, later op de dag zullen we hem wel een stuk volgen. Wij fietsen eerst door een mooi landschap met veel vals plat. Na 30 km drinken we koffie in Belorado, volgen een stukje de N 120 om dan een flinke klim naar 1000 m te maker door een zeer fotogeniek genies. De wind haalt aan en we hebben hem tegen bij de klim, dis zwaar trapper is het wel.
Eindelijk bereiken we na een lunch in een soort kantine, San Juan de Ortega een rustplaats ook voor de wandelende, vaak meer stroffelende pelgrims. Er staat op een hoogte van 1040 m midden in het bos op een zeer afgelegen plek een bijzonder kerkgebouw met klooster. Dan volgen we weer de N 120 om een stukje af te snijden, bij een feel is een fietspad langs de weg. Dan komt de klim van 14% wat we fietsend most kunnen doen did maar lopen. Na een aantal km komen we op de camping en kunnen ons verfrissen en later eten in het restaurant.