Rome dag 32

Italië, Rome

Met negen mensen zijn we met de trein en de metro naar de stad gegaan. Het ging bij het instappen van de metro even mis, omdat we de verkeerde kant opgingen, maar bij de volgende halte gingen we de goede kant op, alleen de metro was zo vol dat enkele niet mee wilden en zo raakten we elkaar kwijt, maar bij het bureau van de Pelegrino troffen we elkaar weer. De rij voor de Sint Pieter was zo lang en in de brandende zon dat we besloten niet de koepel te beklimmen. Een rondrit met de open stadsbus was het volgende doel na eerst een duur kopje koffie te drinken. De rit door de stad duurde bijna anderhalf uur en kregen een goed beeld van de stad en vooral van het oude Rome. We gingen te voet naar het Pantheon en de Trevifontein en zagen onderweg nog een prachtige kerk met een Kerststal. Bij de Trevifontein was het verbazend druk zondat we amper een foto konden maken. Daarna zijn we naar de Friezen kerk gegaan om de mis bij te wonen en voor drie een oorkonde te halen. Mg Hurtmans emeritus bisschop van Den Bosch was de voorganger en vertelde vooraf over de kerk en haar ontstaan en andere bijzonderheden. We bekeken ook de Titus Brandsma zaal, waar ook een afbeelding van Peerke Donders hing een familielid van Ton. Met een vrije taxi gingen we terug en dachten het voor 15 € te kunnen doen, maar hij maakte er 50€ van, waar wij niet mee akkoord gingen en 20 € betaalden. Anderen die met de trein teruggingen maakten weer een fout en moesten opnieuw een kaartje kopen. Zo ging deze dag voorbij met een mooi bezoek aan de drukke stad met veel imponerende gebouwen en enorm veel toeristen.

Voor een ieder van jullie een dikke proficiat met het behalen van de eindstreep. Vooral voor jou Ellert voor Hanny en Ria. Hartelijke groeten, Agnes Kuipers