F3D dag 2 113 km

Nederland, Peize

Na een goede nachtrust en en een uitgebreid ontbijt ben ik om kwart over negen op de fiets gestapt om richting Hasselt te gaan over het fietspad langs het Zwarte water. In de buitenwiijk van Vollenhove werd ik beina omver geghreden door een jonge bestuurder in een auto die van links kwam, maar ik kon op tijd stoppen. In Hasselt aangekomen zocht ik naar het VVV om te zien of ik daar een stempel kon krijgen. Het stond aangegeven als een stempelplaats van het Jabikspaad, maar de deur was dicht. Daar ik er wat aan gerammeld had werd hij toch opengedaan, het bureau ging eigenlijk pas om 11.00 uur open en het was nog maar half elf, maar de dame was zo vriendelik om mij een stempel te geven. Vanaf Hasselt ga je door een mooi gebied met veel weilanden en brede sloten, er stonden veel kattestaarten en wilgeroosjes in bloei. IK dacht Zwartsluis over te slaan en verder de LF route te volgen, dat hield wel in dat ik pas in Meppel over het Meppelerdiep kon gaan, wat geen straf was, want nu had ik rustige wegen en hoefde niet langs een provinciale weg te fietsen. Tegen twaal uur heb ik even koffie gedronken in Nijveen en later mijn broodjes opgegeten. In Havelte werd ik bjna weer omver gereden door een mevrouw die links af wilde slaan terwijl ik rechtdoor rred, maar dit liep ook goed af. Op de fietspaden van Diever naar appelscha was het behoorlijk druk evenals in de dorpen. Bij de brug in Appelscha nog even pauze gehouden. Was al om vier uur in Peize nadat ik de LF route genoemn had en niet de route van F3D en heb daar ook maar een terrasje genomen. Er zaten twee Belgen waar ik een praatje mee gehouden heb, ze waren hun elektrische fietsen aan het opladen, want ze hadden nog maar één blokje en moesten nog naar Zorgvliet onder Appelscha. Het adres van Vrieden op de Fiets ligt aan de buitenkant van Peize en heb daar alles gelijksvloers. In het dorp heb ik gegeten en omdat de pizza wat aangebrand was kreeg ik een koffie van de zaak. Een goed nachtrust en oant moarn.

Ten eerste Ellert,er fietste vandaag wel een engeltje met je mee! Weer leuk om je fietst verslag te lezen.

Gerrie Divendal 2020-07-23 20:56:13

Weer een mooie prestatie Ellert. Wat een afstanden. Moest het in 3 dagen of had je zelf dat als doel gesteld? Tot de volgende relive of pindat.

Hanny 2020-07-25 11:14:26

Dit was een geplande tocht in april die niet doorging en waar het Friese Jakobsgenootschap een route boekje van gemaakt had voor drie dagen.