Dag 16 Lutherstedenreis 96 km

Duitsland, Dessau-Roßlau

Bewolkt en een harde wind uit het westen, dus heel wat anders dan gister, toen de warmte zich ontlaadde in een fikse onweersbui, waarvan de gevolgen vandaag nog goed te zien waren. Van Lutherstad Wittenberg ging de tocht eerst over de verhoogde Elbedijk. In de verte zag ik de stad nog liggen en vond dat er van de Reformatie daar naast het serieuze ook veel kermis eromheen gedaan wordt, het grote Reuzenrad stak boven de stad uit en voor de jeugd was er volgens mij ook veel muziek. Voor het stadhuis een groot podium en overal in de stad (eet)tentjes, die gister vanwege de slechte weersomstandigheden al gauw gesloten dicht waren. Na dat ik in Wörlitz wat inkopen gedaan had reed ik bijna gelijk op met een groep, maar dat gelukte op een gegeven moment niet meer vanwege een versperring van een grote boom en het dijkje waar we op reden was zo steil dat ik maar ben omgekeerd en een andere weg heb genomen. De groep heeft blijkbaar wel geprobeerd er langs te komen want voor het volgende dorp zag ik hen ook weer fietsen. De bestemming van andere gasten uit het pension was ook Dessau, waar ik ook heen gereden ben. Dessau is de stad van Bauhaus een stijl van de Baukunst die hier heeft plaats gevonden. Het is een soort Berlage maar dan in zeer modernistische stijl van recht toe recht aan. Veel aandacht heb ik er niet aan geschonken, dat zoek ik later nog wel eens uit. Na Dessau haalde mij een Duitser in die dat al vaker gedaan had op andere dagen op een e-bike, hij wilde ook tot
Schönbeck komen en misschien zagen we elkaar daar wel. Het ging nu door open terrein en de wind had volop vat op de eenzame fietser, maar je weet nooit hoe sterk die kan zijn. In Aken dacht ik naar de andere kant van de Elbe in wat beschutter gebied te kunnen fietsen, maar het veer was uit de vaart, dan maar verder naar Breitenhage en even wachten op het veer naar de overkant. Over een prachtig pad maar dat lag vol met bomen, maar er waren meer hier langs gekomen want een beetje door het bos om de ontwortelde boom heen kon je weer verder. Bij Barby weer met het veer over en toen heb ik geprobeerd de kortste weg te nemen langs de verkeersweg om in Schönebeck te komen, dat is in het voormalig Oost Duitsland vaak niet zo leuk omdat er geen fietspaden langs liggen, Aad en ik ondervonden dat ook onderweg naar Stralsund. Het eerst het beste hotel/pension gezien of daar onderdak was en dat lukte bij de Weltrad, ze zouden het ook op prijs stellen dat ik daar wat ging eten en dat heb ik maar gedaan, want er was Wlan/WiFi. Nu maar verder zien wat dit stadje te bieden heeft. Sliep lekker.