Camino Santiago dag 13, 77 km

Frankrijk, Saint-Avertin

Vanmorgen vertrokken we weer om negen uur van de camping in Vendome en voor het ontbijt was Harm al op de camping om te zien hoe het er bij ons toeging. Op tijd vertrok hij al om naar Tours te gaan waar we hem weer op de camping aan zouden treffen. Om de stad uit te komen maakten we een slag door de stad heen langs de Jacobs Kapel om foto's te maken. Buiten de stad begon onze eerste klim omhoog alweer en dat gebeurt vaak dat je de stad uitgaat dat in het dal ligt met stromend water daarna weer steil omhoog moet, maar dat hoort erbij. Tot Château-Renault was er geen koffie gelegenheid en dat deden we dan daar, maar het was al half twaalf en de barman wilde de tafels klaar maken voor de vaste gasten die komen middag lunchen. toch schoof hij een paar tafels aan elkaar zodat we op het terras konden koffie drinken. Daarna zijn we door gefietst om onderweg een plekje te vinden om onze broodjes op te eten en dat slaagde op een picknickplaats bij een riviertje. De route ging verder over een oude spoorbaan dat nu een mooi fietspad is. In de buurt gekomen bij de Loire waren er twee opties om te fietsen voor een gedeelte. Daar ik voorop reed volgde ik de track en dan moest je een aardig klimmetje maken, een deel was wat achter geraakt en kozen de lage route, maar na wat telefonisch kontakt kwamen we toch weer bij elkaar. Bij de hoge route waren een paar steile afdalinkjes, maar Peter Willy en ik kwamen er zonder kleerscheuren naar beneden. Het laatste gedeelte reden we over een fietspad vlak langs de Loire, die aardig wat water verwerkt, maar niet diep is maar wel breed. De meeste rivieren in Frankrijk zijn regenrivieren die niet bevaarbaar zijn en hiervoor heeft men vaak een kanaal gegraven om toch vervoer plaats te kunnen laten vinden. De jaagpaden langs de rivier zijn nu vaak goede fietspaden.
In Tours aangekomen hebben we een stempel gehaald in de kathedraal en zijn daarna verder gefietst naar het stationsplein om daar een terrasje te nemen.
We waren vlakbij een fietswinkel gekomen en na het terrasje wilden Willy en ik daar heen, ik om een spiegel voor op de fiets te kopen want mijn eigen was afgebroken en Willy voor een zadeldekje dat hij niet had, maar ik kon wel slagen. Ondertussen zouden de anderen onder leiding van Hanny naar de camping fietsten en zij wilden via wat flat gebouwen zo direct mogelijk op het fietspad komen maar dat vonden de bewoners niet goed. Enkelen waren al verder en de resterende vier moesten een andere weg kiezen. Gelukkig zag men hen over de verkeersbrug rijden naar de camping terwijl zij bij de fietsbrug stonden te wachten. Een ieder kwam gelukkig weer op de camping aan en kon men van de zon genieten die vandaag al voluit geschenen had. Oant moarn.