Thuis totaal 2080 km

Nederland, Ferwerderadiel

Het is vandaag de dag om de balans op te maken van mijn fietsreis naar Rome. Het was een andere beleving dan naar Santiago, daar de route toen helemaal in het teken stond van Jacobus en op verschillende plaatsen was afgebeeld of een kerk met de naam Jacobus. Dat was naar Rome waar Petrus en Paulus begraven liggen niet het geval en de spanning hoe zal alles verlopen was ook minder , vanwege de ervaring die we naar Santiago hadden. Toch was het een bijzondere reis, daar je toch bijna vijf weken van huis bent en met een groep bijna vreemde mensen zult moeten optrekken. Het groepsgevoel was wel aanwezig maar we hebben wel in kleinere groepen gefietst, mede vanwege de e-bikes die gemakkelijker een bepaalde afstand of hoogte verschil konden doen dan de gewone trekkingfietsers. Ook heeft ieder zo zijn eigen voorkeur voor andere groepsleden, maar we moesten wel allemaal hetzelfde meemaken. Bijna vijf weken slapen in een tent met bed en matras of in een kleine tent op de grond en samen eten van de klaargemaakte maaltijd van de kok. Waar ik het meeste tegen aan gezien had was het klimmen in de bergen, maar dat is me meegevallen, het fietsen van een col voelt minder zwaar aan dan een rit die voortdurend heuvel-op-heuvel-af gaat zonder dat een grote hoogte bereikt wordt, of het fietsen van ‘vals plat’ dat voelt als een straffe tegenwind. Het aankomen in Rome op het Pietersplein was minder emotioneel geladen dan voor de kathedraal in Santiago, maar het was wel een geweldige beleving na vier weken fietsen. De route was heel afwisselend en het mooiste door de dalen of over grote hoogten met een wijds uitzicht. De wegen in Italië zijn vaak ronduit slecht te noemen en kun je haast beter op een grindpad fietsen dan op rommelig asfalt. Ook het fietspad langs de Rijn kan op veel plaatsen wel een opknapbeurt hebben.
Wat ons fietsmateriaal betreft is het veelal zonder problemen gegaan, soms een keer banden oppompen, maar een enkele lekke band op de eerste en laatste dag was alles. Enkele fietsers maakten wel eens een botsing met paaltjes die veelvuldig op het pad stonden of reden tegen een stoeprand of vlak langs een auto die de weg opdraaide. Voor twee e-bikers was het jammer dat hun accu-oplader hen in de steek liet en er daarom één van hen eerder naar huis gegaan is. Twee mensen hebben onderweg een reis naar Nederland gemaakt, de een voor een overlijden en het bijwonen van de begrafenis en een ander voor het huwelijk van zijn dochter, dat was iemand van de crew. Het gebruik van GPS was niet voor iedereen de beste manier om de goede weg te vinden en moest men wel eens terug vallen op het route boekje of was men van de route afgeweken om later weer te vinden. De verzorging van de reis was prima en de formule is geweldig om op een prachtige manier zo’n reis te maken.
Alle reisgenoten en verzorgers hartelijk dank voor het genotene met en door jullie. Ellert Jongstra.