Dag 21 naar Boedapest 83 km

Oostenrijk, Gemeinde Emmersdorf

Wakker geworden met de zon op de tent en niet al te koude nacht. Dus vanmorgen met frisse moed aan de tocht begonnen en dat ging over een prima glad fietspad. Na 25 km hebben we een rustpauze genomen bij Dornach. Het stuk van de route dat niet langs de rivier ging reden we weer door hele hoge maisvelden. Langs de rivier was de bermbegroeiing veel springbalsemien en soms grasklokjes en veel andere soorten. Ook zagen we weer veel Japanse duizend knoop een niet uit te roeien plant , maar bijzonder mooi in bloei zoals dat na Passau het geval was. Verder ging de reis voor Grein moesten we omhoog de brug over en hadden een mooi zicht op die plaats met klooster. Op de overzijde van de Donau maakten nog een foto van het stadje. De rivier is hier wat meer gelardeerd met dorpjes en graslanden in plaats van bossen dat het fietsen wel aangenamer maakt, tweede zon zijn licht er ook op laat schijnen. Om te lunchen stopten we voor Ybbs om daarna het historische centrum van het stille stadje te zien. In de kerk zou een begrafenis plaatsvinden dus hebben we maar een korte blik erin gedaan, wat wel heel indrukwekkend was. Op een terras hebben we wat gedronken en daarna weer verder gefietst, waar we langs een trouwfeest kwamen. Op de overkant van de rivier lag weer een mooi dorpje met kloosterkerk boven op de berg waar de zon op scheen, maar toen we een foto wilden maken scheen de zon niet meer op het klooster. Nu ging het verder naar Melk waarvan we het uitbundige klooster al van verre zagen liggen, alleen was het even zoeken hoe we er dichterbij konden komen. Dat lukte met de fiets wel door de omhoog gaande winkelstraat te gaan en bij het klooster te komen. De kloosterkerk van het Benedictijnen klooster is wereldberoemd en zit vol goud dat er blinkt. We mochten alleen achter glas een blik in de kerk werpen. Het klooster is grootste laat barokke Stift in Oostenrijk en heeft veel bezienswaardigheden. Nog een klein stukje met een flinke klim om over de brug te komen en we zijn weer bij de nu droge tenten.

Mijn vriendin Hanny fietst met jullie groep mee naar Boedapest. Vandaar mijn interesse in de blog. Via de app verneem ik van Hanny persoonlijk hoe de reis verloopt. Dat gaat uiteraard met weinig woorden. Daarom is het voor mij fijn om via deze blog uitgebreider over jullie avontuur te lezen. Ik wens jullie nog heel veel mooie en gezellige fietskilometers. Groet Hanny van mij en zet 'm op!!!