Dag 12 naar Berlijn 67 km

Duitsland, Wittenberg

Het zou vandaag geen lange rit worden en dat zou dan goed uitkomen bij dit warmer wordende weer, maar het is toch nog 67 km geworden. Vanmorgen hadden we een goed ontbijt in het City pension. Om te eten zijn we gister naar het centrum gelopen en bij Lou Aziatisch gegeten en daarna naar het centrum dat weinig meer oude gebouwen heeft. Dessau is net als Maagdenburg grotendeels gesloopt en er zijn brede alleeën aangelegd waardoor het verkeer en de trams door de stad razen. Er was alleen het Rathaus en de kerk, maar Voor de rest allemaal communistische woonblokken. Van de buitenkant lijkt het nog wat doordat de meesten geschilderd zijn en soms met een kleurtje erbij. De route ging eerst over een goed Fietspad naar de Elbe en passeerden de zijrivier de Mulde over een mooie Jagdbrücke. Voor Vockerode kozen we de alternatieve route een stukje van de Elberoute naar Wörlitz en vandaar naar Oranienbaum. Daar vonden na wat gezoek en globale aan wijzing van een mevrouw die ons aansprak de Bäckerij voor de koffie. Een aantal kilometers door het bos en kwamen bij een meer ook ontstaan door bruinkoolwinning. Daarbij was een festivalterrein dat men aan het opruimen was en langs het fietspad stonden heel veel kunstwerken gemaakt van ijzer in de roestkleur. Het was een bijzonder mooi gezicht om te zien. Nog een stuk verder was het een grindpad, maar het rechte stuk langs het spoor gelukkig geasfalteerd en voor de wind. Zodoende kwamen we vroeg om goed twee uur in Wittenberg, omdat er onderweg ook geen Bäckerij meer was voor een lunchbroodje. Het pension had de kamers nog niet helemaal klaar dus gingen we lopend naar het Centrum om daar wat te nuttigen. Witgeverfd is een mooi oude stad om te zien en foto’s te maken. Toen ik in de kerk wilde kijken, moest ik entree betalen, maar had alleen mijn telefoon met kaart bij en dat konden ze niet verwerken, maar ik mocht er zo wel even in. Daartzijn we nog naar de Slotkapel gelopen en foto’s van de bewuste deur gemaakt met de 95 stellingen. De toegang was om vier uur gesloten en zijn maar naar het pension gegaan. Hanny zal nog op de fiets naar de Hundertwasserschule voor het eten.

De Jagdbrucke is heel apart en mooi.Was heel benieuwd naar de kunstwerken van Ijzer in een roestplekken,maar helaas hier geen foto's van.Je kunt ook niet alles laten zien.De plaats Wittenberg is een bezoekje waard,misschien in de toekomst.

Gerrie 2022-07-13 21:26:08

Dat Wittenberg lijkt me inderdaad heel interessant. Mooie foto's ook van die beroemde deur?