Dag 17 Lutherstedenreis 103 km

Duitsland, Maagdenburg

Ben van daag een beetje afgeweken van de route rechtstreeks weer naar Nederland want ik wilde Jerichow weer aandoen, waar ik vier jaar geleden vast liep op de watermuren van de Elbe die alles overstroomd had, maar eerst wat meer aandacht aan Magdeburg geven, omdat ik de vorige keer de Dom links had laten liggen en de gebouwen van Hundertwasser. Om via de Elbe route in het centrum te komen viel nog niet mee, want overal waren nog versperringen van omgewaaide bomen. Wel was gemeentewerken druk bezig met het doorzagen en opruimen van de bomen, maar soms waren we de arbeiders vooruit zodat we toch een andere weg moesten proberen te vinden. Ik was dus niet alleen op pad want steeds weer kom je dezelfde mensen tegen die dezelfde kant op gaan als ik. Vanmorgen heb ik afscheid genomen van een Deens echtpaar dat vanuit Denemarken richting Praag aan het fietsen waren, ze dachten maar tot Dresden te zullen komen en dan weer met de trein terug. Het gesprek gisteravond ging half in Engels en Duits, want de vrouw sprak Engels en de man wel Duits en Engels. Ze vroegen of mijn fiets een Nederlands produkt was, made in Holland, en zo kwamen we aan de praat. Het hotel heettte Weltrad en er was een grote winkel en werkplaats aan verbonden, het lag heel mooi aan de Elbe. Men was nog bezig om een keermuur te bouwen met een aangepast wandel- fietspad, dat er kwamen genoeg mensen langs. Een gedeelte van het restaurant was gereserveerd voor een personeelsparty van BASF, het chemischbedrijf dat we met Probus in Heerenveen bezocht hebben. Om Magdeburg weer uit te komen gaf ook nog wat heen en weer rijden, maar ging later wel goed. Zo ben ik naar Hohewarte gereden waar het Havel/Mittellandlkanaal over de Elbe heen gaat. Langs het kanaal loopt een fietspad aan weerszijden zodat je op die manier de Elbe kunt oversteken, dat is me vier jaar geleden niet gelukt want toen ben ik met de trein van Burg naar Magdeburg gegaan.
Dan is het nog vroeg in de middag en besluit ik toch door te rijden naar Tangermünde, waar ook wel een slaapplaats voor mij zal zijn. De Elberadweg slingert ook nog al en niet altijd komt het overeen met de track die ik op mijn GPS heb. Er zijn altijd vriendelijke mensen als je je GPS staat te besturen om te vragen waar je heen wilt, zoals in Magdeburg gebeurde, maar de rit boven Hohewarte ben ik heel weinig mensen tegengekomen en is een heel uitgestrekt gebied. Dan houd ik nu toch maar de route bordjes aan want je weet nooit wie en wanneer de track gemaakt is. Zo ben ik toch goed in Jerichow gekomen om de plekken te bezien van vier jaar geleden, met hochwasser. Het leek mij beter door te fietsen naar Tangermünde en morgen Stendal te bezoeken en mogelijk dat ik dan even de trein terug richting Magdeburg neem. groeten van mij.