Dag 5 rondje Groningen 90 km

Nederland, Leek

Wat ik gister vergeten ben te vertellen is dat ik na Bellingwolde een picknickplaats zocht en dat bij een echtpaar deed dat uitgebreid te lunchen zaten met mandjes en bakjes. Wat bleek ze waren 30 jaar getrouwd en de kinderen hadden een ontbijt voor hen besteld en dat werd gedragen door een ezel zodat ze onderweg konden nuttigen. Het waren mensen uit Hoevelaken en die ik getroffen had bij de Noordkaap kwamen ook uit Hoevelaken. De Pipowagen waar ik in geslapen heb beviel wel goed, de verhuurdster had al gezegd dat hij de temperatuur van de omgeving aannam, dus toen het afkoelde was het een goed verblijf in de wagen en sliep tot 8.00 uur. Eerst was ik bang niet te kunnen slapen want er liep ook een pauw op het terrein die soms aardig tekeer ging.
Mijn route ging vandaag langs Ter Apelkanaal en Stadskanaal en dan denk dat zal saai zijn die rechte stukken langs de kanalen. Soms als het kon werd er ook wel van afgeweken, maar saai vond ik het beslist niet want als je let op de verschillende woningen dan valt er veel te zien. Er zijn nog veel kleine veenhuisjes met amper een bovenverdieping en hele kleine ramen boven. De grote oude boerderijen hebben ook maar kleine ramen op de bovenverdieping, dat is de Groningerstijl die verschilt aardig van de Friese kop hals romp en de andere modellen. De grens tussen Groningen en Drenthe is bijna een rechte lijn de z.g. Selmslinie genoemd naar een Groningse landmeter. De fietsroute gaat dan aan de ene of aan de andere kant van de Selmslinie. In Annerveensekanaal heb ik gepauzeerd bij een gelegenheid die werk gaf aan mensen met een beperking. Het was een voormalig kerkgebouw met kosterswoning. De zelfgemaakte taart smaakte prima. Daar het pontje over de Hunze niet voer ging de route ten zuiden van het Zuidlaardermeer om. Daar moest ik een hele hoge voetbrug over en de opgang was steil dat ik heb de achtertassen van de fiets gehaald om minder gewicht te hebben bij het omhoog duwen van de fiets. Langs het Noordlaarderbos naar Glimmen en daarna naar Haren kwam ik bij de Hoornse plas en heb er heerlijk een tijdje op een bankje gezeten.
Via het stadsbos en de Onlanden fietste ik ten noorden van het Leekstermeer langs en moest tegen de harde wind inrijden om in Leek bij Sytske te komen. We aten stamppot andijvie met spekjes, dus dat viel er goed in. Morgen het laatste stukje naar huis.