Dag 25 naar Boedapest 75 km

Hongarije, Halászi

De overnachtingsplaats waar we op de camping lagen was een oude Romeinse nederzetting met nog redelijk wat overblijfsels. Gister zagen we voor we Petronell ingingen al de Heidentor en vanmorgen kwamen we langs de romaanse kapel en een deels nagebouwde stad Carnuntum. Verderop zagen we het amfitheater en de omgeving daarvan. Op de route kwamen we door Bad Deutsch-Altenburg en Hainburg waar ook veel Romeinse resten aanwezig zijn. Vandaar moesten we er beetje klimmen rond de Braunsberg. Hier vandaan ging het naar Pressburg of te wel Bratislava en passeerden we zonder moeite de grens van Oostenrijk en Slowakije, waar we bij de grenssteden foto’s maakten. Hongarije lag dichtbij maar daar reden we omheen, wel passeerden we een stuk van het ijzeren gordijn. We passeerden de grootste tuibrug van Europa en gingen bij de volgende brug naar Bratislava, waar we in de stad koffie dronken. We liepen en fietsten door de stad om een indruk ervan te krijgen en haalden informatie en stempels voor de stempelkaart. We reden weer over de Donau en volgden het fietspad om even verderop te lunchen in de zon bij een zaak die op maandag dicht is. De track gaf aan dat we naast de dijk moesten fietsen, maar daardoor kwamen we vast voor de aanleg van een nieuwe brug over de Donau. Gelukkig konden we via een paadje verder komen en op de dijk die nieuw was langs de Donau. Voordat we Hongarije in gingen hebben we nog gepauzeerd waar we met euro’s konden betalen in Slowakije. Bij de grens met Oostenrijk maakten we foto’s en reden verder naar Raijka waar we ver van de rivier reden door de dorpen met veel slechte wegen. Zo kwamen we kwart over vier na een rit langs gewone wegen met hard rijdende auto’s op de camping aan de kleine Donau, waar alles al weer klaar stond.