Dag 2 3daagse fietspelgrimage

Nederland, Uithuizen

De tweede dag hebben we een lange afstand voor de boeg en de leiding wil dan ook vroeger vertrekken. Omdat niet iedereen in Hasselt onderdak kon vinden maar ook in Zwartsluis overnachtten is er afgesproken bij knooppunt 30 elkaar te ontmoeten. Dat lukt aardig om kwart voor negen alleen Peter rekende op negen uur, zodat we nog even moeten wachten. Nu gaat het hurry op naar Meppel, waar we door de stad moeten fietsen, maar het nog aardig rustig behalve bij een brug waar we een weg moeten oversteken staat een hele lange file vanwege een open brug. Met de rit langs de Drentse Hoofdvaart hebben we een kortere route en zijn al gauw op het koffie adres café het Knooppunt waarmee weer appeltaart bij de koffie nuttigen. Hierna volgt een prachtige route over smalle paden en door bos en langs heidevelden. Het gaat ook door mooie landbouwgebieden waar de rododendrons prachtig bloeien. We lunchen dan in Appelscha waar de café houder ons welkom heet. Als we weg rijden blijkt onderweg niet iedereen mee te zijn gestart en begint het stoppen en wachten en bellen waar iedereen staat of fietst. Voor het Fochteloërveen zijn we dan weer samen en hebben in Peize een stop, waar ze al naar ons uitkijken. Door Groningen volgen we de groene Fietsroute en begeleidt Carolien ons door de stad. Nu volgt nog een open gebied met de wind links voor, want die is gedraaid naar het noordwesten en haalt ook nog aan. In Bedum gaat het even mis want missen we een bordje en moeten een stukje terug om over het Boterdiep te komen en richting Middelstum te gaan. In Doodstil nemen Peter en ik een andere weg om op het slaapadres te kunnen komen. Het is al over half zeven als we na 122 km in Oldenzijl aankomen bij de opvanglocatie voor mensen waar we zullen slapen. De gastheer biedt aan ons met de auto naar Uithuizen te brengen voor de stampot. Het is tien uur als we na lekker gegeten te hebben weer terug zijn. De kerken staan in Groningen altijd open, dus nemen daar nog een kijkje voor we uitgenodigd worden voor een glaasje en een praatje. Het is al bijna 12 uur als in in de Pipowagen op bed kruip. Het is een beetje kruip door sluip door plek maar het lukt gelukkig om goed te slapen. De volgende morgen kan ik mijn fietssleuteltje nergens vinden maar vindt toch een reservesleuteltje zodat we toch op weg naar Uithuizen kunnen gaan voor de laatste rit.

Mooi Ellert , speciaal de fietskleding voor deze tocht. Succes vandaag ,wel genoeg drinken hé, dan maar vaker een sanitaire stop haha ,veel plezier . Op naar Fryslan

Harrie, 2022-05-15 07:08:41

Wat een mooi verslag weer Ellert!!