Hanze dag 20 Berlin

Duitsland, Berlijn

Bijna ee laatste dag van onze reis want morgen stappen we op de trein naar Amersfoort. Vanmorgen hadden we de tijd voor onszelf want we hoefden geen rit meer te maken. Daarom zijn we pas na tie uur de stad ingewandeld naar het Museuminsel om de indrukwekkende gebouwen te zien en wat rond te slenteren. Pas tegen twaalf uur vonden we een terrasje om koffie te drinken en zijn daarna weer naar ons onderkomen gelopen. Gister hadden een afspraak gemaakt om de Reichstag te bezoeken, wat eerder op internet niet lukte kon bij de balie wel geregeld worden. Het was wel bewolkt en zonnig maar nog niet echt warm. Om drie uur zijn we op de fiets naar de Reichstag gereden en konden na veel controle zoals ook op het vliegveld binnen gelaten worden in groepen naar boven in de lift. Daar kun je dan de koepel omhoog lopen in de ronde en heb je een mooi uitzicht over de stad, zoals vorig jaar vanuit de koepel van de Dom. In de Reichsdag was ik al eerder geweest met een zonnebloemreis en omhoog duwen van een rolstoel. Het is een imponerend gezicht vanaf die hoogte en ontzettend veel belangstelling van mensen. In de koepel kun je ook de geschiedenis van het gebouw en het gebruik daarvan bekijken, hoe de democratie zich in Duitsland gevormd heeft. In 1990 kort na de eenwording was er al het besluit genomen om Berlijn weer hoofdstad van het Deutsche Volk te maken. We hebben een mooi bezoek aan de stad gemaakt en weer terug op de fiets naar ons onderkomen gereden.
Dat was het einde van onze fietstrektocht langs de Hanzesteden met de mooie baksteengotiek gebouwen. Hartelijk dank voor het meelezen en de reacties. Groeten van Ria, Hanny en Ellert.