Dag 20 van Dresden naar Praag 88 km

Tsjechië, Praag

Het e-mail bericht was er voor dat ik het verslag geschreven had. De mevrouw van het appartement waar wij overnachten was niet zo vriendelijk en kwam er dus ook geen ontbijt. Dan maar weer naar de Bila waar we gisteravond ook al wat gehaald hadden, dat was wel weer omhoog de stad in maar we hebben wat ingeslagen en zijn op de fiets gestapt om op een geschikte plaats wat te nuttigen. De route liep een heel eind langs de rivier met een goed geasfalteerd fietspad. Ook in Racice gaven de borden aan dat de route langs het water liep. De Elbe is nu al een heel stuk gekanaliseerd, dat was waar we gister over de trappen omhoog en naar beneden moesten, zodat het fietspad maar net over dan de waterspiegel is en als er wat wind is dat waterkoeling geeft over het water. Tot Melnik reden we langs de Elbe, maar hier mondt de Moldau in de Elbe en volgen wij de kanalen van de Moldau. Dan komen we weer bij een overgang van het water met steile trappen, maar wij kiezen het alternatief om later het water over te steken en volgens Hanny was dat in het verleden in een soort vletje, maar de tijden veranderen, er is nu een mooie nieuwe brug gebouwd in 2020. Jammergenoeg was het café niet open. Dan maar verder rijden en stonden we even stil bij een ressort waar we wel koffie konden krijgen. Ook andere fietsers ontdekten die gelegenheid en kwamen met twee dames in gesprek die de Elbe naar het noorden fietsten. Bij Veltrusy moesten we de overkant van de rivier langs, om voor Kralupy weer naar de overkant te gaan. Na vier km moesten we een keuze maken om omhoog door de bergen of langs een slecht smal pad vlak langs de rivier. Dat was erg hobbelig en ook wel eens wat eng. Gelukkig ging dat allemaal goed en konden aan de zelfde kant van de rivier blijven. Daarvoor heeft Hanny met haar fietspomp nog twee fietsers kunnen helpen. We wilden helemaal langs de rivier naar het centrum fietsen maar er was een gedeelte afgesloten dus moesten we wat zoeken om weer op de route te kunnen komen. Het appartement ligt middenin de stad en na enige moeite was er contact met de eigenares die de deur voor ons opende. We hebben geen foto met Praag en ons drieën nog kunnen maken, maar dat komt nog wel. Straks eerst de stad in om wat te eten.

Top!!! Goed gedaan allemaal. Het moet een goed gevoel geven dat jullie ook deze tocht weer tot een goed eind hebben gebracht. Nu nog een dagje genieten van de stad. Dank voor het mogen meelezen van al jullie avonturen.

Elly 2022-07-22 10:41:07

Mooi Praag bereikt! Nu genieten van de omgeving en die mooie stad.

Maurice 2022-07-22 15:02:09

Genoten van de reis/ fietsverslagen met Hanny ga ik deze, zeer interessante trip, nog een keer doornemen Genietrt elkaar nog van deze fraaie stad.