Camino Santiago dag 20, 105 km

Frankrijk, Pissos

Het is vandaag een lange rit geworden van 105 km , maar dat wisten we en zulke ritten hebben we al meer gehad van meer dan 100 km. Wel waren er nog de nodige klimmetjes en klimmen en was het goed weer met zo nu en dan de wind een beetje tegen. Er werd bij vertrek een foto gemaakt met het bord dat we over de helft zijn en dus wel verder moeten. Ook is het een bijzondere dag voor Sven onze kok die jarig is en 21 jaar is geworden. Vanavond bij het eten hebben we voor hem gezongen.
De eerste klim was al van de camping naar Saint Emilion het centrum van de wijncultuur en onderweg dus alleen maar wijngaarden. Toen we de rivier Dordogne over waren, zagen we langs de kant van de weg heel veel orchideeën staan. Maar er waren ook veel andere bermbloempjes waar ik de naam niet allemaal van ken. We hebben dit keer niet de omweg over het spoorfietspad genomen en hebben in Targon koffie gedronken bij een banketbakker en vanzelf er wat lekkers bij gekocht. Voor 12.00 uur waren wrak in Cadillec om daar ons brood op te eten. Een stad met veel oude gebouwen en stadsmuur met poort. Maurice heeft de nodige foto’s gemaakt, zie maar op zijn blog op pindat.com maurices.fietstocht, daarna kwam nog het lange end van 65 door les Landes met veel bos en drukke wegen tot Landires. De wegen daarna waren behoorlijk stil, maar er viel ook niets te beleven, veel bos en bouwland en geen bebouwing. Bij Reti staat een oud kerkje, zoals verderop in Mousty ook, maar daar met een pelgrimsbeeld en de afstand nog voor de wandelaars naar Santiago. Bij de kruidenier konden we een mooi stempel krijgen, maar de terrasjes waren gesloten dus maar door naar de tentenplaats bij Pissos. De meesten vonden het vandaag een vermoeiende tocht, maar dat zal niet alleen vandaag zo zijn en we bereiden ons voor op wat komen gaat, maar eerst maar lekker slapen.

Moarn Ellert, bij het lezen va; je verslagen komen de herinneringen weer boven. Jullie zitten nu in het (volgens mij) mentaal zwaarste gedeelte: Les Landes met zijn kaarsrechte wegen door uitgestrekte productiebossen en met weinig voorzieningen. Nog bijna 100 km, na DAX wordt het platteland weer mooier en aangenamer. Nog veel suc6, ook aan de groep. Groetnis, Harm