Camino naar Santiago dag 8, 105 km

Frankrijk, Hénonville

Er is hier een slechte verbinding, dat ik maak geen lang verslag .
Vanmorgen zijn we zoals gewoonlijk om negen uur vertrokken richting de track omdat de camping buiten de route lag. De eerste stad waar we kwamen was Compiegne, maar daar zijn we langs gereden omdat een lange route met pittige klimmen in het verschiet lagen. Dat begon direct al na Compiegne, maar dat was eigenlijk een oefening voor wat komen ging. In Estrees hebben we in hetzelfde café gezeten als drie jaar geleden en hebben in Clermont lunchpauze gehouden. Het was ‘s morgens eerst bewolkt maar daar brak de zon door en konden we op een bankje bij het oude raadhuis ons brood opeten. Een vriendelijke man vroeg waar we vandaan kwamen en heen gingen en of we ook water nodig hadden. Hij ging weg en kwam terug met een pak limonade en bekertjes en snoepjes, dus was dat een welkome ontmoeting. Van Clermont ging het gestaag omhoog tot 200 m en weer naar beneden. De meeste wegen in Frankrijk zijn goed onderhouden of is men ermee aan het werk. In de dorpen is het meestal in dit deel van Frankrijk heel goed. We moesten vandaag wel enkele keren van de fiets omdat eigenlijk de weg barrée was. Onderweg was het een mooi landschap met hoofdzakelijk bouwland, waar het koolzaad eigenlijk uitgebloeid was. In bosgebied zagen we in de wegberm ook orchideeën staan en andere mooie bloemen. In Meru hielden we nog een laatste stop waar ook een fietsechtpaar op de tandem uit Sexbierum (Frl) zat die onderweg waren naar Bordeaux en dan weer terug gingen via de route oude wegen en pelgrimssteden. Het laatste stukje was een klim van 10% waarvan de weg ook nog opgebroken was, maar tegen zes uur kwamen we op de camping van Henonville aan. Een mooi veld om te staan maar zeer slecht sanitair, maar daar moeten we het als pelgrims maar mee doen.