Hanze dag 18 84 km

Duitsland, Oderberg

De stad Prenzlau zou een mooie stad geweest zijn als niet dwars door het centrum brede verkeerswegen zouden lopen en de woongebouwen niet van die communistische kazernes waren. Rondom de stad loopt voor een groot gedeelte nog een muur met torens en poorten, maar die vallen weg achter de lelijke betonblokken van de huizen. Vanmorgen hadden we Früstück in het hotel en konden daarna al gauw op de fietsstappen voor onze rit van vandaag. De route liep aan het begin langs een mooi groot meer met veel natuurgebieden eromheen. Vol goede moed gingen we op pad en hadden onderweg mooie uitzichten over de heuvels om ons heen. Maar de goede moed zakte wel een beetje want we konden nergens een gelegenheid voor koffie vinden, als er een kopje in het boekje stond bleek die niet meer te bestaan of dicht te zijn. Het was ook al tegen twee uur na 65 km fietsen dat we een winkel vonden waar we een broodje en wat drinken konden kopen en op een bankje hebben opgegeten. Onderweg waren we wel veel meertjes tegen gekomen en met campings erbij maar er was weinig leven te bezien op die plekken. Vanaf Lunow waar gerust hadden was het niet ver meer naar de Oder de grensrivier tussen Duitsland en Polen die na de tweede Wereldoorlog de nieuwe grens tussen beide landen was geworden en er is ook een fietsroute van de Oder-Neise grens. De vorige keer dat ik hier fietste stond het water heel hoog vanwege de vele regenval, nu was het meer een rustige rivier zonder scheepvaart, die gebeurt op het naastliggende kanaal, deels een oude loop van de rivier. Om bij het hotel te komen moesten nog langs een keienweg en morgen dus ook weer om hier weg te komen. We overlegden wat we morgen zullen doen of een deel met de trein of helemaal fietsen naar Berlijn. We besluiten om te fietsen want Berlijn hebben we vorig jaar al goed bekeken. Daar we geen vaste route hebben moest dat uitgezocht worden en graag met zo min mogelijk heuvels vanzelf. We zullen zien wat het wordt. Ondertussen heeft het hier al wel geregend en kunnen onze fietsen wat schoonspoelen. Goede nacht allemaal.

Ik begrijp dat jullie die fietskilometers niet kunnen missen. Extra genieten dus!!

Elly Gijtenbeek Heijstek 2023-05-24 09:17:09

Na 65 km nog geen koffie? Erg hoor. En dus verder met de fiets naar Berlijn. Succes!

Diny Leijsen 2023-05-24 14:47:50

Flinke constipatie in de eerste 65km. Hopelijk daarna Mandela op de bus gezet.