Camino der Lage Landen dag 6 Uithuizen

Nederland, Uithuizen

Gisteren had ik geen Wifi en schrijf daarom vandaag een kort verslag. We hadden een lange rit voor de boeg van Zweeloo naar Uithuizen. 's Morgens door de bossen was goed te doen, alleen op maandag is lang niet alles open om koffie te drinken, maar na 40 km konden we in Anderen een open herberg vinden die heerlijk gebak bij de koffie had. Men vindt het wel heel lastig dat we allemaal apart willen afrekenen, de kassa's zijn er wel op ingesteld, maar men kan er niet altijd goed mee overweg. Omdat de herberg niet op de route lag, waren een paar doorgefietst. Daarna gingen we over de Ballose hei, waarvan sommige heide planten al bloeiden. Verder ging het langs een stoffig zandpad naar Haren en Groningen. Het waterschap was bezig het dijkje nat te houden met een sproeitrekker. In Groningen werd eerst nog wat water in geslagen voor dorstige kelen bij een temperatuur van boven de 30 graden. In Groningen lag een brug er uit maar konden de fietsters via eenklim-loopbrug er toch over het van Starkenborgkanaaal. Dan naar Bedum en daar kregen we eerst te maken met een afgesloten fietspad, omdat men dat aan het bestraten was. We hebben de versperring losgemaakt en er door het zand gelopen en aan het eind weer de hekken met linten vastgemaakt. Verderop kregen we met tegenwind te maken, dus eerst maar een pauze inlassen, voor we aan het laatste kale stuk begonnen. Om zes uur was de groep bij de camping, maar wij moesten nog 4 km verder naar Uithuizermeeden. We gingen ook weer terug naar Uithuizen om samen met de groep te eten en dat was heel gezellig. Terug naar ons slaapadres was het al na tienen en hebben ons maar te rusten begeven, na zo'n inspannende dag.