Elfstedentocht

Nederland, Bolsward

Gistermorgen om kwart over drie opgestaan en om kwart voor vier richting Bolsward gereden om op tijd voor de start van de Alvestêdetocht te zijn. DAt ging vlot en kreeg een parkeerplaatsje op een bedrijfsterrein rond de stad. Om half vijf stond ik klaar om te starten en stond redelijk vooraan en zag de cameraman van Omrop Fryslân bezig met zijn camera opstellen, totdat hij mij vroeg of hij mij wat mocht vragen. Zodoende sta ik al vroeg op de tv bij het verslag van de tocht. Het eerste gedeelte ging behoorlijk snel voor de wind en was dan ook al ruim een half uur eerder in Blije om koffie te drinken, daarvoor moest ik Wiets uit bed bellen. Tot Dokkum reed het goed, maar na Dokkum liet de harde zuidwester wind van zich spreken, maar was nog om goed tien uur in Ljouwert en had wat meer tijd nodig om in Bolsward te komen met de tegenwind. Naar Sneek ging redelijk, was daar om half twee en kreeg toen de vlakte richting Spannenburg. Daarna was er wat meer begroeiing tot de Ijsselmeerdijk, dan klimmen naar Mirnser Klif en Rea klif. Vanaf Stavoren ging het beter wat voor de wind, die al niet zo sterk meer was als in de middag, dat is nog 31 km naar Bolsward waar ik kwart voor zeven aankwam om mijn zesde kruisje te halen. Al met al een pittige tocht, maar wel droog gebleven met 's middags de zon erbij, dus een geslaagde dag.