Dag 09 Lutherstedenreis 99 km

Duitsland, Gotha

Vanmorgen draaiden de windmolens wel en voor mij ging de wind vandaag weer de goede kant op, nadat we gisteravond een fikse regenbui hebben gehad, denk met onweer maar dat heb ik niet gehoord. Op één van de foto's van gister zag je een geweldige witte berg, dat is een afvalberg van kali die je langs de Werra aantreft. Mijn reis naar Regensburg had ik ze links laten liggen maar wilde ze nu wel eens zien. Het is een gewelde Fersmutsung van de natuur want het is allemaal zout en er wil in de omgeving dan ook niet veel groeien en blijven de bergen kaal van wit naar grauw. Het was wat fris op de fiets het eerst gedeelte en de lucht boven het Thüringer Wald, met bergen tot 800 m hoogte was erg dreigend, maar onderweg heb ik geen drup gehad. Mijn eerste stad vandaag was Gotha en dan merk je dat je toch wel in Oost Duitsland ben, want ik dacht geen betonblokken of stroken tegen te komen maar hier dus wel. Ook het fietspad was vaak onverhard en liep veel dichtbij de snelweg zodat je constant het verkeer hoort. Maar het ging soms ook wel over verharde wegen en naar beneden en voor de wind. Gotha is niet zo groot maar er staat wel een immens groot slot dat over de stad uitziet en bepaald. De Kirche was gesloten want de gemeente leden hadden een uitje, dat kan natuurlijk als je een lang weekend hebt, gister was het een Feiertag. Het Rathuis ziet er wel mooi uit en zal van binnen nog wel mooier zijn vanwege de barok. Verder de volgende stad is Erfurt waar de dom boven op een rots staat met nog een katholieke kerk ernaast. De foto's zijn niet zo fraai vanwege de kermis die er gehouden wordt. Blijkbaar is er overal dit weekend wel bepaalde buiten optredens met veel lawaai. De stad is mooi om te zien maar overal rijden er trams door de straten zodat het een drukte van belang is. Luther is hier in een kloosterkerk geweest, maar die ligt wat buiten het centrum en daar ben ik niet geweest. Wat wel mooi is de zg Krämerbrücke een winkelstraat die op bogen gebouwd is over het riviertje dat door de stad loopt. Jammer kon ik er geen foto maken van de langste met huizen bebouwde Europese brug want men was met alles aan het restaureren en graven. Na anderhalf uur ben ik weer op de fiets gestapt richting Weimar in de hoop onderdak te krijgen. Het is gelukt maar het is een kamer zonder douche, maar dat is niet erg dan bespaar ik ook wat water. Oant sjen Ellert