Dag 13 naar Boedapest 74 km

Duitsland, Breitenfurt

Vanmorgen vertrokken we van een goed geoutilleerde camping bij Gunzenhausen, behalve er was geen internet via WiFi wat wel lastig was. De route ging bij Gunzenhausen van de rivier af om een route te volgen waar kenmerken van de Limes nog te vinden was. Dit hield wel in dat we soms wat moesten klimmen, maar onderweg wel prachtige uitzichten hadden naar noord en zuidzijde van de weg. Na Ritten voor we door het bos gingen was nog een basis van een Romeinse wachttoren te zien die op de hoogste punten stonden om de omgeving in de gaten te houden.
Bij Ellingen kwamen we in het dal van een zijrivier van de Altmühl die bij Treuchlingen in de rivier uitkomt. In Ellingen was een schitterend mooi barok kasteel te zien en een stadspoort waar we onderdoor gingen. We fietsten door naar Weissenburg ook door de stadspoort om op pleintje koffie te drinken met wat lekkers. Weissenburg is de plaats waar de Romeinen een groot Castellum hadden gebouwd en verderop thermen die overdekt zijn en als museum te bezoeken. Langs het fietspad naar Treuchtlingen kwamen we langs de pomp gebouwd op een bron waar het water aan de ene zijde naar de Donau stroomt en aan de andere zijde naar de Rijn.
Verderop kwamen we bij een stuk van het kanaal dat Karel de Grote liet bouwen als verbinding tussen Main en Donau maar in verval raakte toen het spoor de taak van het vervoer overnam. Daar hebben we heerlijk in de zon ons brood opgegeten. Bij Treuchtlingen stond een enorme oude stoomlocomotief. Hiervandaan volgde we het fietspad langs de Altmühl dat soms wat op en neer ging, maar wel bijzonder mooi omdat het heel slingerend en smal dal liep.
In Solnhofen rusten we even uit en maakten een foto van bijzondere rotsen die de twaalf apostelen genoemd worden. Zo kwamen we kwart voor vijf op de camping aan, waarnaast een zwembad was. Omdat er maar één douche was maakten vijf van ons gebruik van het zwembad om te verfrissen. Ook ik heb maar wat gezwommen en het water was redelijk van temperatuur.
Bij de maaltijd vertelde Marja dat fietsreis met ons stopt over twee dagen omdat de kou haar tegenviel en ze slecht kon slapen. Nog twee dagen fietsen en zijn dan in Regensburg en we weer een rustdag hebben. De verwachting voor morgen is niet best maar we zien wel hoe het komt.

Wát jammer. Geen tekst

Diny Leijsen 2021-08-25 21:14:22

Wat een lieflijke beelden eigenlijk. Lijkt me heerlijk voor jullie, geniet er ook van. En wat sneu voor Marja. En ja het is geen warme zomer, 's nachts zal het wel koud wezen ook.