Hanze dag 19 , 72 km

Duitsland, Berlin

De laatste fietsdag vandaag begon met een Frühstück in het hotel en het weer opladen van de tassen op de fietsen. Het had gisteravond geregend maar onze fietsen waren niet schoongespoeld want er zat ook Saharastof in de regen. Er eerste stukje vanaf het hotel ging over een keienpad omhoog, dus dat werd lopen met de fiets aan de hand. Na tien km fietsen kwamen we bij de hoogste scheepslift van Europa in het Oder kanaal met een hoogte van 36 gaan de schepen in een bak omhoog. Er zijn twee liften de oudste is van een ijzeren gebouwd en er naast is in 2007 een nieuwe scheepslift gebouwd van beton. De oude wordt niet meer gebruikt maar is wel historische waarde en dienst als monument. De schepen moesten een hoogte overbruggen maar ook wij moesten circa 50m omhoog fietsten met een stijging van 8%. Verder ging onze route meest over wegen zonder fietspad wat in het Oosten van Duitsland nog veel voorkomt. Pas tegen 12.00 uur na goed 50 km fietsen was er een imbis waar arbeiders van de omliggende bedrijven hun middagmaal nuttigen. Wij konden daar wel koffie en een broodje kopen om onze zin naar wat eten en drinken te vervullen. Vandaar kwamen we al gauw in het gebied van de stad Berlin met zijn vele voorsteden en dorpen. Het was toen nog 20 km fietsen door de buitenwijken om bij ons overnachtingsadres te komen dat midden in de Stadsmitte lag. We hadden dan ook niet veel moeite vanavond om een restaurant te vinden, het werd een Italiaan waar we heerlijk hebben gegeten. Na aankomst bij het overnachtingsadres zijn we nog naar het Rijksdag gebouw gereden om te kijken of we er morgen nog een bezoekje kunnen brengen en dat lukt gelukkig daar hebben we maar een op gedronken. Dit was onze laatste fietsdag en morgen gaan we de stad nog in om een museum te bezoeken.

Super dat jullie het eind punt goed hebben bereikt 👍 Groetjes Corry

Corry v. Geest 2023-05-24 22:20:48

Heel bijzonder de hoogste scheepslift.Morgen een mooi bezoek aan het Rijksdag gebouw .Fijne avond.

Gerrie 2023-05-24 22:33:21

Jullie hebben het weer gedaan!! Super, KNAP 💪💪💪 Bedankt voor alle dagverslagen!! Tot volgend jaar(??)

Cobie den Oudsten 2023-05-24 22:37:04

Van een scheepslift had ik nog nooit gehoord. Interessant Het fietsgebeuren zit er dus op. Ik hoop dat deze tocht aan de verwachtingen heeft voldaan en dat jullie heel stiekem al aan een volgende durven denken. Goede thuisreis hoor!

Diny Leijsen 2023-05-25 08:17:54

Gefeliciteerd ! Zo te zien hebben jullie genoten.Kom veilig weer thuis.

Anneke 2023-05-25 09:09:13

Goed gedaan Ria, Hanny en Ellert, Goede rit met de trein en een fijne thuiskomst gewenst. Groet Agnes

Agnes 2023-05-25 09:57:59

Zo fijn dat jullie gezond en gesterkt in Berlijn zijn aangekomen! Geniet van de dag in Berlijn en het napraten over de afgelopen weken. Ik duim voor een soepele treinreis naar huis. En o, ja dank voor de dagverslagen en de foto's. Zo lijkt het alsof ik heel klein beetje meefiets. Groet voor Ria, Ellert en Hanny