Camino Santiago rustdag, dag 33

Spanje, León

Het is nog fris als we vanmorgen naar het restaurant lopen waar we zullen ontbijten, de deur lijkt gesloten maar het schuifgordijn wordt snel omhoog gehaald en we kunnen lekker ontbijten. Wim heeft met ons afgesproken dat hij om half elf een rondwandeling door de stad gaat maken en over de belangsrijkste zaken wat zal vertellen. De meesten gaan mee met de wandeling en zo krijgen we een goed beeld van de mooie stad met zijn indrukwekkende gebouwen. We drinken ergens koffie op een pleintje en komen dan langzamerhand aan bij de kathedraal waar we uiteen gaan en ieder zijns weegs kan gaan. Eerst halen we nog een stempel bij de Informatie en daarna bij het museum van de kathedraal. Hanny, Ria en ik besluiten toch eerst maar een bezoek te brengen aan de kathedraal die na die van Chartres een hoogtepunt is van de gotische bouwkunst met veel licht door de glas in lood ramen. Met een phone horen we de bijzonderheden van dit bouwerk en zijn onder de indruk van de kunstige zaken die men na de middeleeuwen kon berijken. Het is een beeld geworden van het paradijs of Jeruzalem om daar God te benaderen en dat is in dit gebouw wel gelukt met als hoofdmoot de lichtval door de vele glas in lood ramen. Het is siësta van 2 tot 4 dus zoeken we een plekje uit de koude wind in de zon op om wat te eten dat lukt uiteindelijk en lopen daarna in de richting van het gebouw dat door Gaudi is ontworpen hetCasa de Bordines, dat ontworpen is voor bankkantoor en later een stoffen handel heeft gehuisvest. Nu is er een museum in over Gaudi en een verdieping met ruimtes waar de tijd van Gaudi in wordt voorgesteld en een verdieping met schilderijen van Spaanse meesters. We bekijken het gebouw met inhoud en zwerven daarna weer door de stad om op een bankje wat te bekomen. Het is na zessen als we naar de Albuerge terugkeren om af te spreken later in de avond wat te eten want dat doen de spanjaarden laat op de avond en dan zijn de keukens van de restaurants pas open.