Dag 3 85 km Delfzijl

Nederland,

Na een gezellig ontbijt met gastvrouw en man, tegen 09.30 uur vertrokken naar Pieterburen waar ik gisteravond lekker heb gegeten. Het is vanmorgen eerst windstil maar later op de morgen komt er toch wind uit het noorden als ik naar Noordpolderzijl fiets. De afstand is vandaag niet zo lang zodat ik onderweg tijd heb voor het lezen van informatieborden en binnengaan van een kerk in Usquert. Bij de zeedijk aangekomen heb ik een gesprekje met een stel uit Zwolle die naar Lauwersoog fietsen om met de boot naar Schiermonnikoog te gaan. VoorNoordpolderzijl kun je al een stukje buitendijks fietsen vandaar gaat het weer landinwaarts naar Usquert en Uithuizen, waar ik bij de bakker koffie drink. Met een slinger naar Doodstil en over een slingerend fietspad langs een maar gaat het naar Uithuizermeden en verder weer naar de zeedijk waar ik bij de Noordkaap kunstwerk op de dijk met andere fietsers praat. Dit punt van de dijk is het meest noordelijkste punt van Groningen en dus ook van Nederland. Bij de Eemshaven maak ik een grote slinger, want de wegen veranderen hier steeds. Er rest nog een mooie route door Spijk en Bierum en op de zeedijk naar Delfzijl. Eerst kijk ik even rond in het winkelcentrum en ga dan naar het slaapadres waar ik ook de warme maaltijd kan nuttigen

Wat een mooie kerken! Een bezoekje waard!