Camino Santiago dag 24, 35 km

Spanje, Burguete

De afstand voor vandaag is niet lang maar er moeten wel veel hoogtemeters overwonnen worden, nl 850 m om over de Pyreneeën te komen in Spanje. We zijn er door Wim en Antoon goed op voorbereid, door de adviezen die zij gegeven hebben om voldoende drinkwater mee te nemen en als je ziet dat er iemnd drinkt neem dan ook wat water tot je. Zoals gewoonlijk vertrokken we om negen uur, om eerder te starten was geen optie, maar de weg door de bergen levert wel zo nu en dan schaduw van de bomen. Bij de grens met Spanje aangekomen wat jammer genoeg niet op borden of anderzinds staat anagegeven spreken we af dat ieder op eigen snelheid gaat proberen de Ibenato te beklimmen. We adviseren Willie om met ondersteuning zelf omhoog te gaan daar er geen zijwegen zijn om te verdwalen. ZIj is ook boven gekomen met wat onderbrekingen want de moter van de fiets bleek te warm te worden en heeft zij stukjes gelopen. Bert en Bernd trokken samen op omhoog, maar op het eind kon Bernd hem toch niet helemaal bijhouden. De e-bikers zijn samen omhoog gegaan en Jan-Pieter heeft hen een eind gevolgd. Ikzelf nam mijn eigen tempo en rustpauze's maar kwam toch om kwart over één boven, soms leek het wel of mijn benen niet meer wilden, maar dat was voor iedereen het geval. Ria en Hanny deden het wat rustiger aan en namen de nodige pauze's en kwamne om half twee boven. De Zeeuwse zussen slaagden er in om half drie de top te bereiken. Daarna gingen we in Roncesvalles naar het pelgrimsbureau voor een stempel, later werd het erg druk van aanmeldingen van pelgrinos die onderdak wilden hebben, maar deels werden doorgestuurd omdat het vol was. De Info was om twee uur dicht zodat we daar geen stempel meer konden krijgen, maar wel bij de bar hebben we nog een stempel gescoord. Wachtend op Denise en Diana zijn we daarna naar de camping gereden waar de teneten al stonden, maar de bedden nog geplaatst moesten worden, want Wim en ANtoon hadden ons zoveel mogelik op de top opgevangen en drinken aangeboden. Na een bepaalde tijd ben je de vermoeidheid al weer vergeten die de klim naar de top gekost heeft. We zullen na het eten vannacht best goed kunnen slapen. Oant sjen.

Geweldig Ellert Dit heb je toch mooi weer gedaan Rust goed uit en morgen weer veel succes Gr Corry

Corry 2019-06-02 19:07:34

Voor allemaal diep respect! Ik wens jullie allen een gezellige avond en een goede nachtrust.