Dag 15 in Berlijn

Duitsland, Berlijn

Hanny en Ria waren al naar De Lidl geweest toen ik van bed kwam en we met elkaar in de loft konden ontbijten. We hebben wat verschillende dingen gedaan en de boekhouding bijgewerkt om kwart voor één zijn we naar het Hauptbahnhof gefietst om te kijken hoever tijd dat zal kosten als we maandagmorgen vroeg met de trein naar Dresden gaan. Het perron waar we moeten zijn is op de derde verdieping en op de verdieping onder de entreehal kruist de sporen van de treinen die onder de grond en de Spree rijden. Met elkaar een immens gebouw en gebeuren, dat we in Nederland niet kennen. Hanny en ik waren naar boven gegaan om te kijken of we met de fiets wel in de lift konden. Ria stond beneden bij de ingang op de fietsen te passen en werd aangesproken door iemand die wel op fietsen wilde passen, dat heeft ze niet aangenomen. Daarvandaan gingen we naar de Reichstag het gebouw met de glazen koepel, maar daarvoor moet je eerst aanmelden en identificeren en wordt er controle gehouden of je er wel in mag. Daarvoor waren wij pas over een paar dagen aan de beurt, dus moeten we dat maar overslaan. We konden daar bij een gelegenheid wel wat drinken en eten. Verderopwas het Holocaust monument bestaande uit 2700 betonblokken in diverse hoogten en laagten, zeer indrukwekkend om daar doorheen te lopen. Vervolgens zijn we naar de Dom gefietst en hebben de koepel beklommen en konden over de stad een blik werpen, zie de foto’s. Toen werd het weer tijd om naar loft te gaan en onze reservering bij het restaurant te voldoen om half zes. We hebben goed gegeten maar een ijsdessert bij de Lidl gehaald, dat was stukken goedkoper om in de loft op te eten. Iedereen een goede zondag toegewenst, wat het ons zal brengen zien we nog wel. Groeten Hanny, Ria en Ellert.

Ik ga toch steeds meer inzien dat mijn man Ab en ik een bezoek moeten brengen aan Berlijn.Hebben al van zoveel mensen te horen gekregen dat Berlijn de moeite waard is en na de laatste foto's van jullie, moeten wij dat toch maar eens gaan doen.Fijne avond en een mooie zondag.

Gerrie 2022-07-16 20:40:15

Ik lees met veel plezier de verslagen van de fiets reis, ga zo door. Gr aan Hanny.

Derk 2022-07-17 08:52:16

En de mooie foto's.

Derk 2022-07-17 08:52:48

Mooi om jullie verslag te lezen. Bij mij komen mede daardoor herinneringen boven van de tijd dat ik in Berlijn was. Geniet van alles wat jullie meemaken! Goede treinreis morgen naar Dresden.

Elly 2022-07-17 09:19:59

Mooie foto's van Berlijn waar ik enkele keren was. De Reichtstag moeten jullie zeker nog eens gaan bezoeken