Dag 15 Lutherstedenreis 72 km

Duitsland, Torgau

Op tijd opgestaan om voor de warmte van deze dag onderweg te kunnen zijn. De mensen van gister avond wel weer eens voorbijgereden, ook de gasten die bij mij in het pension zaten. Het eerste stuk van de route ging weer door de graanvelden achter de verhoogde Elbedijk langs. Maar op een gegeven moment gingen we van het vlakke land het glooiende landschap in met wat hoogte verschillen zoals in Gaasterland en dat maakte duidelijk een plezieriger fietstocht van het geheel. Daar in het eerste grote dorp er geen koffietenten open waren maar door naar het volgende en daar heb ik de foto laten maken door de gasten uit hetzelfde pension. Het was vandaag echt veel drinken en vaak even een stop maken. Na Pretzsch ging de route naar de andere kant van de Elbe en moest ik met de gierpont over die net wegvoer dus even wachten.
Veel is er verder over de route niet te vertellen, want het zou zo ook ergens in Nederland kunnen zijn, alhoewel de waterstand van de Elbe nu wel bijzonder laag is
Overal langs de Elbe heeft men dijken of muren gebouwd en kunt je niet voorstellen dat die nodig zijn zoals een aantal jaren geleden, het is een heel breed stroomgebied van de rivier.
Voor Wittenberg begon de wind aan te halen en verdween de zon achter wolken sluiers. Op zoek naar de Djh bleek die naast de Slotkapel te zijn, maar al geheel bezet, dus gevraagd naar een mogelijk ander adres en dat lukte, denk zelfs de laatste kamer, want een fietser na mij keerde onverrichte zaken op zoek naar een ander adres. Toen ik binnen was brak de onweersbui los en heb ik mij maar ter ruste begeven. Tegen zes uur de stad in gegaan die op alle mogelijke plekken aandacht geeft aan Luther, zoals een expositie over bijbelvertalingen voor of naast Luther en later handgeschreven of miniem gedrukt omdat het verboden werd door de kerk. In de Slotkapel was een Andacht voor 400 jongeren van een kwartier die ik heb meegemaakt. Toen werd het tijd een eetgelegenheid op te zoeken, terwijl het nog steeds een beetje nat was. Oant moarn.