dag 2 Rondje Drenthe van Meppel naar Leek 100km

Nederland, Leek

De route vandaag ging van Meppel via Kolderveen en Nijeveen naar Havelte. Het is een prachtig stukje natuur heide en bos met hunebedden. De wegen waren versierd met veel bloeiende digitalussen en later zag ik ook een veld met bloeiende lupines. Vanaf Vledder reed ik over veel bekende wegen, maar nu in een andere volgorde. Zo maakte de route ook een slinger via Fredriksoord en Wilhelminaoord het landschap van de Weldadigheid met de kleine huisjes nu vaak opnieuw gebouwd en als vakantiehuisje in gebruik. Voor Zorgvlied heb ik bij een boederij rustpunt even gerust en wat genuttigd. Later zou ik mijn brood wel opeten maar er waren helemaal geen bankjes meer langs de weg, dat ik heb op de grens van Fryslân en Drenthe op een grote steen gelunchd voor Ravenswoud. Op het Fochteloerveen was het nu niet zo druk als vorige week toen ik er over de heide reed. De route heb ik helemaal gevolgd en stukjes afgesneden en zo kwam ik ook langs het Rono strand waar we vroeger met de kinderen veel geweest zijn, ook vanuit het vakantiehuisje in Roden van het CNV dat we gehuurd hadden in dacht ik 1967. Er was niet veel wind, maar voor mij wel uit de verkeerde hoek het noorden en daarom lag mijn gemiddelde snelheid wel wat lager dan gisteren toen ik voor de wind had. Mijn gastvrouw een oudcollega van Wietske, heeft me uitgenodigd bij haar te eten dus dat heb ik maar aangenomen. Tot zover vandaag.