Dag 9 naar Berlijn 70 km

Duitsland, Ermsleben

Het is zondagmorgen en in het Waldhotel waar we overnachten hebben we ook een Frühstück erbij dus dat is een beter begin dan gister met alleen een snelle Japie. Het heeft vannacht wat geregend en onze fietsen konden niet in de fietsenkelder omdat die vol was en dus buiten moesten blijven staan onder een bewakingscamera. Mijn zadeldekje was wel nat maar even met een doekje knijpen lukte het wel om er met de fietsbroek op te zitten. Het eerste gedeelte van de rit ging prima naar beneden tot het dorp en dan is het soms even zoeken welke richting we opmeten, daarbij schaafde een trapper tegen mijn been en kreeg bloedende wond, maar na enige verzorging en een pleister konden we weer verder. In Drübeck maakte we een foto van de kerk met twee torens wat hier veel voorkomt. Bij Werningerode weken we van de route af om het mooie raadhuis in het centrum te zien en een foto te maken. In de buitenwijken van de dorpen en steden zie je hier veel communistische woonblokken die een beter uiterlijk hebben gekregen door goed onderhoud. Bij Michaelstein kwamen we bij een klooster dat een muziekschool herbergt en waar concerten gegeven worden. We hoorden de oefen muziek en dat gaf de zondag toch een plezierig tintje. We moesten om Blankenberg omhoog fietsen, maar dat werd lopen op de steile omhooglopende weg naar het Grote Slot. Pas voor Thale in Bennetkenrode was een restaurant, dat goed bezet was maar waar we toch wat konden eten. Onderwetwaren veel mooie uitzichtspunten over het landschap voor het Harzgebergte. Na wat stijgen en dalen konden we voor Gernrode over een nieuw fietspad rijden waar vroeger een spoorbaan had gelegen, dit liep tot het centrum van Ballenstedt waar we even een verfrissing namen. Het landschap wordt steedsuitgestrekter en minder bergen met veel graanvelden en soms al afgemaaide koolzaad. Zo kwamen we in Ermsleben bij het Pension waar de dames zouden slapen, maar de hospita meende dat er niets geregeld was omdat ze haar contract met Booking.com had opgezegd, toch had ze in de map een schrijven met de boeking, dus kon het wel doorgaan. Ik zou dan in hostel vlakbij slapen, maar kon daar alleen terecht door te bellen en dan kwam er iemand om de deur te openen. Mijn bellen lukte niet maar later Hanny wel zodat ik nog een halfuur moest wachten. De slaapplaats ziet er bij mij goed uit, dus hoefde ik geen gebruik te maken van de hospita om ook in het pension te slapen. We konden in deze plaats eten bij het restaurant met een Griekse inslag en dat smaakte voortreffelijk. Dus liepen we weer terug naar het Hostel en Pension en wensten elkaar een goede nacht.