Fehnroute zuidelijk gedeelte 98 km

Duitsland, Leer

Heb net van mijn gastvrouw een rondleiding door de stad Leer gemaakt, zij doet meer en zijn zelfs in het Rathaus geweest, zeer interessant. De temperatuur was nu ook aangenamer om dat te doen.
Het fietsen ging vandaag weer prima en heb mooie dingen gezien. Om over de rivier de Leda te komen moet je langs het spoor over een heel smalle brug en hij is behoorlijk lang. Het is oppassen geblazen om te kijken of er iemand van de andere kant komt, want passeren kun je elkaar niet. In het eerste dorpje Amsdorf stond een mooie kerk met losse toren en de deuren van de kerken staan hier open net als in Groningen. In Detern evenzo een mooie kerk met losse torenklok. Vandaar ging het naar Barssel waar nogal wat pleziervaart is. De stromen staan hier aan toe in verbinding met het open water van de Ems, met en en vloed. Daarna ging het door de veendorpen met kanalen en wijken. Vaak is er wel wat begroeiing van grote bomen die wat schaduw geven. Op een eerdere reis naar Lubeck ben ik hier ook al eens langs gekomen, daar was ook een restaurant dat toen eigenlijk niet open was maar wel koffie kon krijgen maar geen torte hadden en kreeg toen gratis een broodje kaas.
Verder ging het naar Papenburg en heb daar bij Mc Donalds een milkshake genomen, met veel poespas mondkapje, tafeltje dat wordt aangewezen en registratie van wie je bent. Het laatste stuk ging langs de Ems en zag voor de spoorbrug bij Weener dat er een Friesenfäre was ter vervanging van de overgang van de Friesenbrücke die kapot gevaren is. Dus kun je daar wel de rivier oversteken. Terug voor Leer moest ik weer over de smalle overgang van de spoorbrug en kwam goed halfvijf op het gastadres waar ik uitgenodigd was om mee te eten en dat smaakte prima. Voor morgen heb ik een overnachting in Winsum bij Groningen omdat de rit anders te lang zou zijn met dit weer. Oant sjen, oant moarn.