Wandeldag 3 Cyprus

Cyprus, Pano Platres

Opnieuw worden we wakker in het mooie klooster bijgebouw

Na water gekookt te hebben voor koffie en thee in de termobekers pakken we de tassen bijelkaar en zo as afgesproken laten we de sleutel achter in de kamer.
Nog een groet met de huisdienst en we gaan eerst mobiel verder richting een ander mooi eilanddeel verderop waar ook watervallen zijn.

We slingeren weer over dezelfde wegen waar we gisteren nog liepen en pakken vervolgens de weg richting bergdorp Foni waar we de auto parkeren bij wat voorzieningen.

Gips gaat naar de kleine market en ik ga mooi ff op terras zitten zoals de met name oude dorpsmannen dat ook veel doen.
Tis al lekker warm en dan kun je zo heerlijk genieten onder een grote boom.
Er tegenover staat een herdenkingspunt van een belangrijke kerel op een sokkel en even verderop een overdekt marktplaatstje. Ik maak een praatje met de café eigenaar en gezien het zo mooi hier is bestel ik een cola en een biertje. Mor kunn denk ik.Ook wil hij nog wel een hamburgertje bakken.
Gips sluit an en we zetten eerst hier onze tocht uit op de slimme telefoon richting waterval en krijgen daarbij hulp van een goed Engels sprekende man die naast ons zit.
De grappige café uitbater brengt eerst ons een paar dikke sinaasappels van eigen bodem en komt dan met een hamburger in pita brood met patat op een bord.Samen genieten we ervan en dan gaat de dagrugzak weer op en gaan we het dorp uit met een weg omhoog de natuur in.
Je kon hier ook wel met de auto heen maar dat doen we toch maar niet en bovendien willen we een mooie wandelronde maken.

Het klimmen gaat al gauw weer gepaard met zweten. Tis vandaag weer knap warm.de zunne schijnt vollop.
Hier ook prachtig bloeiende bossen en struiken en bij de waterval aangekomen worden we helemaal getrakteerd op een prachtige omgeving.

De waterval is niet heel hoog maar slingert prachtig langs bijzondere boom en haar wortelstelsels en langs dikke stenen.
Je kunt over het stromende beekje heen met een klein houten brugje en verderop kun je via een in de rotsen uitgehouwen trap naar een nog hoger deel van de waterval.

Tis hier idyllisch en we zijn ook nog eens allent wat het ook weer speciaal maakt.
Reken er maar op dat het zomers hier wel druk is. Het water is me nu te koud maar ik denk dat het zomers wel heerlijk pootje baden is

We rusten wat uit op een dikke steen midden in de stromende beek en drinken nog wat.

Dan toch maar verder want de meeste km moeten nog worden gemaakt.
Ook vandaag voelen we nog best wel onze spieren in de kuiten en schenen. Wij as plattelanders moeten daar toch altijd weer opnieuw aan wennen.

De wegen door de bossen zijn weer over graffelpaden en we passeren weer heel veel kronkels.

Dan vinden we een meer tussendoor cross pad voor bikers en motoren en rusten op een houten startbrug.

Het gaat direct stijl naar beneden en gevaarlijke stenen zijn met kleuren gemarkeerd.
Ook staan er overal plastic stokken langs het pad en bij bochten treffen linten aan en zelfs een matras om een boom.
Het gaat hier der wel bij op twee wielen … en wij moeten onze voeten ook goed neerzetten.
Gipsy heeft gelukkig haar stokken bij zich gezien de knieën gespaard moeten worden… en ik grijp af en toe een struik voor houvast en zo komen we heelhuids naar beneden.
Hier hebben we alweer uitzicht op het dorpje.

We lopen het leuke dorpje binnen met vriendelijk groetende mensen die zitten op een balkon of klein eigen terrasje.
De oude kerk is jammerlijk genoeg voorzien van zo’n dakpanprofielplaat bedekking wat gelijk afbreuk doet an het oude bouwsel de toren is wel vrij origineel.

Een stukje verderop langs sinaasappelbomen weer op het dorps centrumpje an waar het autootje mooi staat te wachten onder een boom.

We trekken verder door het mooie gebied en gezien we nog bbq vlees bij ons hebben vragen we zo links en rechtst in een dorp verderop waar mogelijk een picknick en bbq plek is. We worden verwezen naar het politiebureau.
Er staan allemaal dikke politie landrovers voor de deur dus der zal wel iemand zijn. Gezien het vaak kerels zijn gaat gipsy naar binnen. De politie man achter zijn bureau is behulpzaam en wijst ons naar een plek een paar km verderop in t’bos langs de weg. Eigenlijk mag het nu niet echt ..maar as we goed oppassen mogen we er wel grillen.

We rijden er heen en kunnen het terrein mooi op met de auto. Het is weer een prachtig plekje met stromend water en enkele vuurplekken onder afdak omringd met picknicktafels.

Wanneer ik start met vuurtie stoken komen er al enkele katten an die hier natuurlijk vaker wat krijgen. Eentje is heel mooi en lijkt wel een halve Maincoon.

De spareribs en worst met pittabrood gegrild op mijn kleine uitklap grill smaken goed en we hebben dikke lol om de bedelende katten die vechten om stukjes vlees.
Zoals we zijn gekomen laten we de boel weer netjes achter en dat vindt ik nou altijd zo mooi. Hier is nog echt respect voor de natuur en je kan er gerust nog een vuurtje stoken.

We waren van plan om in ons mee gebrachte tent “de villa Hilleberg” te slapen maar gezien het best koud is in de nacht en de hotelletjes hier niet duur zijn kiezen we voor het laatste en perslot van rekening zijn we ook niet op pelgrimstocht dit keer.

We hebben een leuk onderkomen gevonden via de slimme telefoon en onderweg stoppen we nog bij een mooie zon’s ondergang.
De plek komt me direct al bekend voor en ja hoor het is het plekje waar we overdag al hadden gezetten Het startbrugje van het cross pad. Wat weer een toeval.

We vinden in t’half duuster het hotel in t’bos die bekend staat van allemaal beroemde klanten uit het verleden. Hier en daar is de glans er wel af qua onderhoud maar voor ons ist prima.

Een fijn bed en douche en zelfs nog ontbijt morgenvroeg.

slim om gebruik van de vrouwelijke charme te maken, geweldig toch, en dan lekker in een hotelletje slapen waarom ook niet.

Akkie 2024-02-28 21:02:00

Prachtig verhaal weer, en weer mooie foto,s

Trijntje Valke 2024-02-28 21:02:11

Lekker basic , echt in jullie stijl!! Ik mis de kilometers wat,die jullie maken...wat een prachtig beestje is die langharige idd🥰

Marjon 2024-02-29 07:09:06

Wat gezellig zo. Eten met gezelschap van wat dieren. Véél plezier nog.

Marie Siebers 2024-02-29 08:08:42

Hi ihr lieben ,Channi und ich freuen uns auf eure Beiträge, Channi hat ein Baby bekommen ,eine Mylene und wenn ihr mal daheim seid, besuchen wir euch auf einen Kaffee. Passt auf euch auf, liebe Grüße Oma Karla und Channi

omakala71@gmail.com 2024-02-29 09:15:25

Sorry, da ist etwas arg schief gegangen. Wir tel. wenn ihr zurück seid.

omakala71@gmail.com 2024-02-29 09:20:45

Wat een prachtige omgeving,veel plezier!

Adelheid 2024-02-29 09:40:21

Mooie tochtten al weer gemaakt en ik geniet met jullie mee. Doe voorzichtig . groetjes dag.

Annie Knol Kolthof 2024-02-29 12:29:11

Mooie tocht. Leuk die barbecueplaatsen in de natuur. Ontspannende vakantie op het mooi eiland. Veel wandelplezier.