Dag 50 Fürsteneck - Passau 26 km

Duitsland, Passau

7:30 wakker na een heerlijke nacht op bed, Ik tref de bovenste bewoners en de ontbijttafel word al gedekt. Even later komt moeders ook van de begane grond met een mand vol eten. Ze had het al klaar gezet voor als ik op tijd wou vertrekken. Dit is ja veel gezelliger. Na afscheid knuffels en afgegeven gegevens en een paar klompjes ga ik weer op pad.
De Fam Arends meldt zich ook al en we spreken een plaatsje Fischhause af verderop langs de beek.

Het bereik is hier heel slecht in t’dal maar het lukt en André loopt me al tegemoet.
Zo ineens komt hij de hoek om en het is gelijk weer gezellig.

We lopen samen richting zijn wederhelft en twee dochters die lekker relaxen in de wiesse.
We maken koffie met een Italiaans kannegie op het vuur en daarna gaan we met elkaar worstjes grillen. Een blikkie Italiaans bier en tis helemaal goed.

We nemen daarna weer afscheid en ik krijg nog salami’s mee. Ze reizen weer af naar Drenthe en ik op naar passau eind Dld.
Het pad blijft de beek Ilz volgen.
Ik pauzeer nog op een plek bij een meertje op een steiger en praat met een leuk jong stel met kind.
Zij komt van de stad Passau en verteld over mogelijke overnachting bij de Dom.
Ze belt haar moeder der over en er moet een klooster erbij zijn met broeders.
Dus daar maar op an.

Langs de oever zijn veel mensen aan het zonnen en/of baden en ik zie ook tentjes zo mooi langs de kant.

Op een plek bij een sper cq stuw is het ook druk. Je merkt dat je bij een stad in de buurt komt. De tocht gaat nog even flink stuk omhoog naar een oude toren.
Jammer geen mooi uitzicht door verwilderde bossen. Weer verder klimmend richting stad kom ik zwetend aan. Dan krijg ik wel als cadeau een prachtig uitzicht over de oude stad waar drie rivieren samen komen en in t’midden de grote dom.

Ik maak natuurlijk foto’s en een filmpje. Ik zet ook andere mensen op de foto. Dat heb ik geleerd van Gipsy, die ik ook ff weer op bel.
In de verte ligt Oostenrijk.
Bijzondere dag weer want hier stopt de Goldsteig en tevens duutseland .

Ik ga de laatste km maken van de tour en kom de stad in. Eerst maar eens naar die grote kathedraal die deels in de steigers staat van binnen en buiten. Een mooie klus denk ik. Zulks hebben we niet bij ons in Drenthe. Daar ben je wel een paar jaar zoet mee.

Ik loop de grote gebouwen bijlangs van de kerk en de bisdom. Maar ik kan niet vinden wat ik zoek. Tis ook zundag en ik tref niemand aan de bel bij de grote imposante deuren.

Dan vraag ik diverse mensen en ik ga van kassie naar de muur. Na een dik uur verder denk ik het mijne ervan en pak de volgende tour weer op alvast om de stad uit te komen. Ik pak nog wel eerst een fijn broodje Döner.

Ik ga de brug over de Inn en boven op een berg staat Maria Hilfe kerk en ik denk daar moet ik maar hen. Kieken als moeder God mij helpt.
Tis morgen ook ja Maria dag de 15e Ik klim weer de berg weer op en als ik boven kom tref ik een aardige mevrouw die net uit de mis komt. Ze vindt mijn stok mooi en vraagt wat ik doe. Ik moet maar snel verder gaan want de paters staan nog buiten.
Dan tref ik ze even later in een groot wit gewaad. Ze bent van de paulinerorder.

De prior word benaderd en ik krijg onderdak in jeugdruimte op de slaapbank. Mooi achter de grote houten kribbe.
Ik krijg ook nog wat te eten en drinken.

Ik was me wat en ook mijn bezwete blouse.
Nog een bak koffie en nog wat in mijn dagboek schrijvende kruip ik op de bank.

Wat een gezoek voor een plekje, maar toch gevonden. Mooi verhaal wwer

Trijntje valke 2022-08-16 08:05:16

Oh Barry, ik hoop toch zo dat je meisje en Maurice zich snel weer bij je aansluiten! Tot die tijd: topper!

Thyti 2022-08-16 09:08:59

Succes verder. Hopelijk zijn jullie weer snel met z'n drieën!

Evelien de Ruijter 2022-08-16 11:13:05

Barry ik volg je van uit Nieuw amsterdam wat geweldig en wat zie je veel onderweg tot nu toe ook goed weer hoop dat jullie snel weer samen lopen ga zo door en maar hopen dat het weer ook goed blijft een hele vriendelijke groet .

Jantje schenkel 2022-08-16 13:04:20

Het is weer een mooi verhaal. Wat ontmoet je veel bijzondere mensen. Fijn dat je even vrienden getroffen hebt, weer even Nederlands praten. Hopelijk kunnen jullie binnenkort weer met z'n drietjes verder. Ook groetjes aan Monique, we leven ook met haar mee, Wim en Margreet

Margreet 2022-08-16 13:12:14

Gelukkig een plek gevonden maar wat een gezoek voor jou 👌👍🍀hopelijk heb je een goede nacht gehad bij de kribbe