Dag 45 Weihern - Gallner 30 km

Duitsland, Gallner

En ook vandaag maken de kerkklokken me weer wakker om 6. De tent opruimen en ik zie van twee kanten lieve Bayerse vrouwen naderen naar hun dorps school kerkje. Oma brengt koffie in een mand en de schoondochter twee stukken zelfgemaakte cake punten. Das me toch weer genieten.

De zoon komt ook nog even goede dag zeggen voordat hij naar het werk gaat. Ik praat met de oude vrouw nog even en ze komt even later terug met info van Maria bedevaartsoord Altöttingen.

Ze weten niet zo waarom het daar is ontstaan. Op de slimme telefoon vind ik de gegevens van een moeder in nood die met een verdronken kind naar Maria kapel ging en naar moeder God te hebben gebeden gezamelijk met andere inwoners toen kwam het kind weer tot leven.
Het Maria beeld is zo door kaarsen berookt dat ze het nu de Zwarte Madonna noemen.

Ik krijg van vrouw Grosse nog een rouwkaart van haar te vroeg gestorven man waarvan ik een foto maak omdat ze er niet meer van heeft .

Dan op pad over mooie wegen. Het eerste deel get mooi vlot, Ik vind een kerk waar ik een Jacobs stempel krijg.
De Goldsteig gaat voor een deel langs Jacobs pad voor pelgrims naar Santiago de Compostela in Spanje .
Ik koop op een terras een kop koffie en een koek. Ik ga zitten naast een man die al achter een groot glas bier zit. Hij kijkt niet echt blij en als ik hem vraag of hij al vakantie heeft blijkt dat hij ziek is.

Hij word vrijdag geopereerd aan longkanker. Ik praat over mijn reis en dat vindt hij mooi. Ook beloof ik voor hem een kaarsje op te steken. Bij een bakker koop ik bollegies en verderop bij een kleine slager dreuge gerookte worst.
Die bent heel lekker zo in t bollegie.

Ik loop richting Pilgramsberg de bult weer op en hier staat boven een bedevaarts kerkje naast een reuze linde.
Er onder staan bankjes en hier zitten twee Tsjechische vrouwen met kinderen, Ik ga er mooi bij zitten als ze vragen waar ik heen ga. Zij zelf zijn een week op pad op de Jacobsweg vanuit Tsjechië wat ik al knap vind met de kinderen. Ook heel eenvoudig slapen onder een tarp of in een jeugdherberg.
Als ik vertel over mijn reis vraag ik of er eentje van de kinderen met mij mee wil, maar dat zien ze niet zitten.

Ik heb vandaag ook wat te vieren want de duizend km is gepasseerd, Ik bel natuurlijk met mijn Gipsy om dit toch samen te delen. Ik hoop nog een gasthause te vinden voor een biertje en een lekkere maaltijd maar dat valt niet mee in de bergen er is nog veel dicht door de week.

Verderop op pad vind ik wel een melkautomaat waar ik een liter koude verse melk uit kan tappen. Super lekker zo in de warmte. Ik neem mooi wat mee in de thermobeker.
Ook onderweg de laatste dagen veel appels aan de bomen en brummels dus vitamines zat.

Dan weer wat klimmen en ik passeer een boer met zwembad in de tuun, O denk ik dat was ook niet verkeerd

Dan nog flink klimmen op paden van stenen en wortels en ik kom aan bij Gallner een klein gehucht met kerkje naast grote boerderij. Alles is dicht… uiteindelijk denk ik moet ik maar verder maar daar komt de boer op trekker aan. Hij vindt het oké dat ik de tent op zet en hij heeft ook de sleutel van het kerkje dan uit 1400 stamt en altijd in familie bezit was.

Wanneer ik de tent opzet komt boer Andy er aan met een paar kole biertjes. Heerlijk ik ga even later zitten in een houten ligstoel en geniet van dit en het hoogste punt op de reis.

Andy laat mij ook de kerk zien en verteld over een verhaal van een gestolen Maria beeld die later door een visser weer terug is gevonden in de Donau.

Hij laat me de oude boerderij ook nog zien die ook onder monumentenzorg valt. In de oude stallen met gewelven heeft hij plannen voor een gasthaus. Ik bespreek met hem de plannen .. altijd leuk wark.

Savonds komt zijn vrouw Tuus en daar praat ik ook nog even mee.

Ik krijg nog wat appels en geniet van de zonsondergang.

Gefeliciteerd Barry 1000 km top . De pelgrimstocht maakt zijn naam helemaal waar met alle kerkjes en verhalen ! Nu de bergen op ,en hopelijk gauw met Gibsy ! Groetjes voor beiden poot voor Maurice !

Annie Wolken 2022-08-10 16:03:40

Al 20% van de tocht knap hoor. Het lijkt nog maar kort geleden dat jullie vertrokken. Groet Hans en Margaret Jorna Leeuwarden

Hans Jorna 2022-08-10 16:14:34

Proficiat met de 1000 km mooi zo en dat vieren met een kold pilsje en dreuge worst op lekkere broodjes 👍👌👏🙏❤️

Akkie 2022-08-10 16:26:38

Duizend kilometer! Das bijna onze afstand van Erica naar ons vakantieadres in Frankrijk maar te voet!!! Sterkte Mien jong en van harte gefeliciteerd met dit hoogte punt

Linda 2022-08-10 16:31:34

Van harte proficiat met jullie mijlpaal. Hopelijk zijn jullie weer snel herenigd

Loes 2022-08-10 17:15:02

Gefeliciteerd met het behalen van de mijlpaal. Hopen dat Gipsy er ook snel weer bij is. Prachtige verslagen. Wens jullie heel succes.

Marietje Bruinewoud 2022-08-10 17:35:36

Wow! De 1000 km gehaald. Wat een prestatie al! En wat zijn die kerken prachtig die je tegen komt. Jammer dat je hier niet samen met Monique van kan genieten. Maar nog even geduld, kanjer!!

Marja L 2022-08-10 17:48:18

SuperBarry, 1000 km, onvoorstelbaar!!!! Prachtige foto's, maar ik mis toch onze fotograve hoor🤣😉 Hopelijk kan Monique met jullie Maurice straks weer fit aansluiten.

Marjon Estié 2022-08-10 18:23:58

Ik kijk alle dagen uit naar de bijzondere verhalen en prachtige foto's. Veel plezier en hopelijk gauw weer met jullie 3tjes op pad.

Mariët 2022-08-10 20:32:32

Top Barry, gefeliciteerd met de 1000 km. Het is te hopen, dat jullie snel weer met z'n drieen kunnen lopen. heel veel succes. we genieten iedere keer weer.

roelof en willy lunshof, Anreep 2022-08-10 20:33:43

1000 km dat is wel een felicitatie waard en dan de laatstekilometers in je uppie, uiteraard met ruggesteun maar je moet het wel zelf lopen. t is toch fantastisch dat er zoveel goeie lieve mensen zijn die voor je open staan en je helpen Ik hoop dat Monique en maurice je snel weer kunnen vergezellengroetjes en sterkte van ons

Willy Rohling 2022-08-10 20:55:38

Top hoor om jullie zo te volgen!! Heel leuk om te lezen..

Marianne Hoveijn 2022-08-10 21:29:04

Gefeliciteerd met de 1000!!!🎉 Op naar de volgende......

Ton en Marion 2022-08-10 21:34:38

Gefeliciteerd met dezemijlpaal 1000km.dat is een fiks eind. Op naar de volgende 1000km.groet😴🙋‍♀️

Annie Knol Kolthof 2022-08-11 00:05:23

Er zit een kwart van de tocht op Barry, gefeliciteerd.

Dick Zeeman 2022-08-11 08:13:13

Hi Barry, it was a nice surprise to meet another pilgrim on Pilgramsberg, we are glad that our journeys crossed. Best of luck to you and your wife on your way to Jerusalem! Tereza, Vendula, Josefína, Madlenka, Šimon and Vojta (2 mothers and 4 children from the Czech Republic)