Dag 207 Jericho - Mitzpe Yeriho 14 km

Palestina, Mitspe Yeriho

Ook deze nacht duurt niet lang want rond vijf klinkt hard het gezang uit de speakers van de moskee naast ons.
Het is ook weer een uur verschil .. dus alles is weer ff wennen.
We hebben nog een beetje brood in vorm van een platte pita en we kunnen water koken voor eigen filter / koffie en thee.

Rond half acht zoek ik de pastoor nog even op en we krijgen ook WiFi zodat we weer wat berichten en blog s kunnen verzenden.

We nemen afscheid van de aardige man en lopen de plaats uit richting Wadi al Quilt.
Hier ook weer eerst veel nieuwbouw. Betonconstructies en muren die naderhand met natuursteen worden bekleed.

Buiten de plaats op een heuvel restanten van een grote tempel met brug over de rivier en een badhuis van met name koning Herodus.

Toen hadden ze ook al de wanden van een soort beton en verfraaid met natuursteen. Ook de zuilen van t zelfde principe.
Een info bord laat zien hoe het was.
Hier hebben we en hadden ze ook een prachtig uitzicht richting Jordaan vlakte.

Nu heden te dagen an de andere zijde van de wadi een rommelpotje aan bouwsels van golfplaten.
We gaan de kloof verder in en volgen de mooie bekende trail.
Hier hadden we al veel over gehoord.
Het is echt..echt prachtig.
Tis wel oppassen want het pad is niet super breed en de afgrond is diep.
Dit is echt weer het bijbelland.
Er passeren wat priesters of monniken in zwarte kledij.

We pauzeren soms even op een plek waar het kan.
Er zijn ook resten van grotten die gebruikt werden en je vraagt je af hoe ze er kwamen. Mogelijk stond het water hoger en gingen ze er per boot in.

We maken hele mooie foto’s en ook filmpjes.
Dit is echt genieten … alhoewel Gips dat niet steeds doet. Ze heeft wat problemen met valgevaar.
Dat is ontstaan door een moeilijke tocht op grens Oostenrijk met Solvenie.
We nemen mooi de tijd en dat scheelt.

Dan zien we de beroemde Sint George cq Sint Joris ..een Orthodox klooster welk in de kloof is gebouwd.
Hoger op andere zijde kloof zien we bussen staan en groepen bezoekers dalen van die zijde af en komen er via een brug over de Wadi cq stroom.

Bij de grote toegangspoort en brug moeten we ons eerst wat omtrekken.
Ik doe een lange broek an en Gipsy moet een doek om der middel as een soort jurk.

Er zit een heel laag deurtje in de poort … dus met de rugzak op de knieën erdoor.
Er is een ruimte met een balkon met prachtig uitzicht op de kloof en er staat op een grote tafel een grote kan met koffie en kleine bekertjes en ook wat Turkse snoepjes voor gebruik.

Het kerkje in Byzantijnse stijl is van binnen bijna geheel zwart van de kaarsen.

Er is net een groep uit Roemenië en ze zingen mooi met elkaar.
De priester van het klooster treffen we en hij heeft geen stempel maar zet wel mooi zijn handtekening en de datum.
We vragen of we hier eventueel mogen blijven maar het is een klooster alleen voor monniken.
Bij de uitgang treffen we nog mensen uit Cyprus.

We gaan ook de brug over en klimmen omhoog .
We passeren de groepen bezoekers onlangs onze zware rugzakken.
We bent het klimmen onderhand went.

Dan slingert de weg door een bergzaam kaal maar mooi gebied.
We gaan op een Joodse nederzetting af en hopen hier wat te kunnen vinden.
We willen niet te ver vandaag.
Voor de nederzetting passeren we een zwembad welk is gekoppeld an een water bedrijf.

Op de straat voor de nederzetting een politiecontrole in een unit bij een poort die we kunnen passeren as we aangeven naar de winkel te willen gaan.
Die zoeken we dan ook eerst op .. deze zit uiteindelijk an t eind boven op de berg.

Er staan een paar picknick tafels bij waar we mooi op kunnen gaan zitten

We kopen wat drinken en chocolade en spreken wat mensen an.
De mannen dragen hier wat vlechtjes an de zijkant van het hoofd en de vrouwen gaan gekleed met doek om het haar.
Later horen we dat deze vrouwen getrouwd zijn. Haar open en bloot betekend zonder partner.

We praten wat met de mensen en een aardige vrouw met een labrador is behulpzaam.

Ze verwijst naar een vm militair gebied ..iets op een bergje ernaast.
Ik ga met haar er kijken maar tis vrij ruig en ik denk dat het s nacht goed koud word daar.
Later komt ze op t idee dat we wel in haar overdekte ruimte mogen gelijk an de winkel.
Haar zoon heeft er een kleine pizzeria.
Het houten hokje staat op een bestraat deel. Op zich moet het kunnen.

Ik ga eerst in de zon een blogje tikken en gips ontspant ook wat.
Er moet hier in de nederzetting ook een Synagoge zijn en ik bedenk me en ga toch s opzoek naar de Rabbijn.
Uiteindelijk vind ik de beste man in een grote studie ruimte waar hij net les geeft an meerdere mannen.
Ik moet me er over halfuurtje weer melden.
Natuurlijk neem ik Gipsy ook mee en t hele spul en dan heeft de Rabbijn tijd voor ons.
Hij is opgegroeid in zuid Afrika en verstaat wat oud Nederlands.
We mogen mee naar zijn huis.

Hij heeft een soort van gasten appartement op zijn eigen huis en t is nog vrij nieuw.
Er zijn enkele bedden met wat oudere matrassen en even later komt hij eraan met beddengoed en handdoeken .. we kunnen ons ook douchen.
Hij vraagt ook nog of we al gegeten hadden maar we hadden belooft een pizza te bestellen bij het winkeltje en dus daar nog even heen.
We doen samen met een hele grote pizza De helft wel even zonder kaas natuurlijk..

We douchen ons en hebben hier ook nog mooi wat WiFi.
Kameraad Erik .. cq dr anders E is ook geland in Tel Aviv en komt ons morgen opzoeken.
Hij gaat eerst naar dorpsgenoot Sjonny die hier nog steeds is bij zijn vriendin Ayelet te Rishod.

We gaan er met beide ook nog even samen voor zitten om de laatste daagjes te plannen,
Het komt steeds dichterbij.
Dan kruipen we lekker onder de frisse lakens.

Gelukkig zijn jullie er al en is het valgevaar voor Monique geweken. 🦋

Thyti 2023-01-23 21:08:09

Wat een fijne momenten die jullie hadden vlak ervoor, nu ontspannen

Akkie 2023-01-23 23:33:24

Wat weer prachtige foto's en een heel mooi landschap. Kan me voorstellen dat Monique het eng vond langs de afgrond te lopen en met de zware bepakking! Geniet!!!!