Dag 105 Dubrovnik - Cavtat 22 km

Kroatië, Cavtat

Het was vanwege de vieze lucht door de schimmel cq zwam niet zo’n super nacht ook een bult lawaai om ons heen van
flessen en weet ik wat zo al bij de naburige horeca. In de nacht worden de bezorgingen voor de winkels en horeca geleverd evenals dat alles weer word schoongemaakt.

We ruimen onze tassen weer in en het appartement ruimen we op en dan zetten we nog een lekkere bak koffie en thee en eten brood lekker in de morgen zo op de stoep.

Gipsy heeft net voor het slapen chloor op de beschimmelde muur gedaan om zo de lucht een beetje te veranderen en verhip in morgen zagen we dat het de schimmel van de muren had gedruppeld. Dat is dus ook een manier om ervan af te komen dit maar even melden, want ze hadden er andere schoonmaakmiddel neer gezet.

Ik bind een grote tas achter op de kar om gewicht naar achteren te brengen.
Dat hebben de nieuwe types ook zag ik en het helpt.

We brengen de sleutel terug en gaan langs de oude stadsmuren richting kustlijn de stad uit. Als we net op weg zijn is gipsy de hondenlijn kwijt. We zoeken eerst in de tassen en dan gaat ze terug voor sleutel van het appartement. Ik bedenk ondertussen wat ze de vorige dag aanhad en vindt het touw in haar jaszak. Gelukkig!!ik bel haar terug en even later kunnen we weer op pad. De lijn is met elastiek en belangrijk langs de drukke wegen.

We gaan over op een oud stuk kust weg die nu is afgesloten voor het overige verkeer. Tis een mooi pad voor ons nu met prachtige uitzicht op de oude stad. Vanaf deze kante echt een plaatje. Ze hebben hier ook film opnames gemaakt van de bekende serie game of thrones.

We komen uit op de drukke kustweg en er zit een vangrail in de weg aan de weg. Er steken net twee fietsers over en de man wil wel ff helpen met overzetten van de kar.

We gaan weer een stuk tegen het verkeer in en later bij grotere plaatst eraf, waar we bij een bar koffie en thee een pauze nemen. En ja hoor weer bandlappen het word een dagelijkse bezigheid voor mij erbij.

Dan verder richting kust het plaatje Mlini waar we mooi gaan zonnen en zwemmen bij een prachtig plekje bij weer zo’n grote plataan boom van bijna 300 jaar oud. Er staat ook een molen koppel van staande stenen. Vroeger werd hier veel olie geplet uit olijfen en meel van graan. Het is nu een prachtig kust plekje en we zetten de spullen bij een kleine kapel direct aan zee. Maurice gaat fijn in de schaduw liggen van het oude godshuisje. We springen in de heerlijke zee en kunnen ons ook af douchen.

We liggen heerlijk te zonnen en blog in te tikken en gaan dan toch weer verder. Er moet bij een grotere plaats verderop ook een kerk en klooster zijn. Hier is ook een kerk met een priester maar we hebben nog niet genoeg km gelopen.

Dus spullen weer in de tas en kar en bult op
We gaan via trappen langs een groot hotel omhoog. Dan weer langs de grote weg waar ook een café bar aan zit en we even gaan zitten, meestal na een km of 5 want aan de grote weg lopen vergt heel veel extra energie en het is ook best gevaarlijk. De aardige eigenaar verteld ons waar de priester woont en hij geeft ons de koffie en cola .

Dan nog even een stuk langs de drukke weg en we gaan eraf richting het schiereiland waar grote vliegtuigen over trekken richting landingsbaan een stuk verderop. We moeten wel wat van onze route af maar doen dat wel vaker voor een mooie plek of waar voorzieningen zijn.

Tis een gezellige plaats met nog veel gasten. Veel komen er via de grote vogel dus. We treffen een aantal Engelsen.

Dan komen we bij de prachtig gelegen oude kerk met patroonheilige Sint Nicolaas
Bij de pastorie is niemand en op een terrasje ernaast horen we dat de avondmis rond 7 uur is. Dan gaan we eerst een hamburger eten en komen dan terug.

De kerkdienst is er niet en ook is er geen pastoor te bekennen. Gipsy vraagt bij een meid bij een café of ze misschien het nummer van de pastoor heeft en ze belt. Ze heeft dikke lol met hem maar hij komt vanavond niet en ze heeft niet gevraagd voor een tent plekje welk ik wel zag bij Maria beeld. Verderop zit ook een klooster dus daar eerst maar op aan. Bij de deur tref ik een druk bellende man die zegt gast te zijn en ons niet kan helpen.

Dan terug vraag ik de meid nog eens van de bar maar ze is vrij arrogant en wil de pastoor niet meer bellen. Dan leg ik nog duidelijk uit wat we doen en dat het alleen maar gaat voor de vraag van stukje gras. Het is ook al donker inmiddels. Als ik zeg dat het mooi is dat christenen elkaar helpen belt ze … maar hij neemt niet op.

Gipsy heeft inmiddels een gesprek met een aardige man Michael geheten die achter een trip cq excursie tafel zit. Hij gaat bellen en vind een oplossing voor ons bij een vriend die een Indoor voetbalveldje heeft waar we wel mogen slapen.

Daar maar weer op aan. Hij komt later ook bij ons op zien scooter. Der zijn eerst nog wat jonge jongens voor een uur en dan kunnen
we ons plekje wel zoeken. De eigenaar diens zoon komt ook nog even langs.

Ik klets wat met de kwajongens maar het duurt vervolgens best lang.. ze zeggen dat de tot 01.00 gehuurd hebben maar dit blijft niet zo te zijn en we willen we graag slapen.
Na een belletje gaan ze later weg en kunnen we eindelijk de matrasjes opblazen.

Op het nepgras is het goed te doen
Maurice zoekt een plek in het doel. Hij speelt voor keper deze nacht.
Der komt gien bal door dat weet ik zeker.

'T is er wel mooi waar jullie nu zijn! En och, gut-o-gut, die kar. Als een relatie: vol met liefde, maar soms...🦋

Thyti 2022-10-09 19:18:34

Dag wandelmaatjes ,! Wat een omgeving wonderbaar ! Het is er zo mooi ! Ondanks de strubbelingen met de karre het zoeken voor een berre plekje , zo komen jullie er wel ! Petje af voor de moed ! Groetjes poot voor Maurice .

Annie Wolken . 2022-10-09 19:34:16

Weer een fijn blog om te lezen. Lang geleden zelf in Dubrovnik geweest.

Arie 2022-10-09 19:38:24

Het lijkt me zo langzamerhand toch erg vermoeiend om van anderen afhankelijk te zijn of je wel of geen slaapplekje krijgt....toi toi toi👍

Marjon Estié 2022-10-09 22:06:45

oef dat was toch wel stoer, deze keer om een slaapplek te vinden wat een gedoe zo, het lijkt wel of je in een klein dorp of stadje het makkelijker is. Dan dat bandje lappen eke dag das toch ook wat je zal er wel steeds sneller in worden. succes de volgende dag

Akkie 2022-10-09 22:31:23

Weer een heerlijke week achter de rug. Prachtige omgeving waar jullie nu lopen. Hopelijk gaat het vinden van een slaapplaats deze week wat soepeler. Ben benieuwd waar de tocht verder langs gaat. Hartelijke groet.