Dag 65 Dovje - Zasip (Bled) 25,8 km

Slovenië, Bled

6:30 wakker op de zolderkamer en na het opruimen naar de eerste etage waar pastoor Frans ook al wakker is. Hij geeft me een glas poeder energie een soort ranja en ik krijg een stempel. In de gang is het net een museum van veel foto’s en bijzonderheden rond pastoor Aljas Jacob die 100 jaar terug heeft geleefd hij
Heeft veel hier opgebouwd. Het bekendste is een schut toren op de hoogste punt van de triglav berg. Ook bouwde hij huizen voor slovenische mensen in de tijd van overheersing van de keizer Frans Joseph uit Oostenrijk en daarmee werd hij een nationale held.

Als ik afscheid neem van de bescheiden pastoor wil hij mij nog 20,- geven om wat eten te kopen aangezien hij niet veel in huis heeft Dat wil ik beslist niet en dan nemen we afscheid met een ferme handdruk.

Ik ga het dorpje in om bij een winkel wat bollegies in te slaan. Er is geen koffie hier, maar wel verderop bij een pizza eettent waar het al gezellig druk is op de vroege morgen.
Er zitten veel arbeiders en het doet me denken aan Italie.
De koffie is ook stukken goedkoper als in het buurland dus ik neem ook nog eentje mee in de thermobeker.

Daarna een mooie route voor vandaag richting vrienden bij het mooie meer Bled. Eerst de berg op door de bossen en dan langs en door weilanden en rivier met super helder water.

Zeer zeker ga ik pootje baden in het steenkoude water. Er komt van achteren op straat een kolonie aan van dikke auto’s met politie begeleiding. Er blijkt hoor ik later een belangrijke forum te zijn met leiders uit het hele land bij Bled.

Ik rust en heb een akelig blaartje opgelopen tijdens de tocht over de grens gisteren die ik doorprik als je daarna weer gaat lopen doen de eerste km pijn, maar uit ervaring weet ik dat dat snel weer overgaat.

Ik kom over een noodbrug en daar is een klein café waar ik een fijne Sloveense radler bestel, van de gastheer die ook in de schaduw erbij zit krijg ik later ook nog eentje. Fijn volk hier. Ik steek de berg over en ok zie het grote dal voor me en in de verte Bled.

De vrienden zijn al op de hoogte en ik bel ze nog opnieuw dat ik over dik een uur er ben.

Hier lopen al meer toeristen en af en toe hoor ik Hollands. Ik zie al wat bekends want Gipsy en ik hebben hier ook al vaker gelopen. Een druk punt is een bekende kloof en waterval Vintgar.

Het laatste stuk langs glooiende berg op smal zandpad waar vele me tegemoet komen. Dan zak ik af richting kerk dorp Zasip. Vlakbij woont Aljas met zijn vrouw Lucia in het ouderlijk huis zijn zijn zoon en schoondochter van Onze vrienden Albert en Lidia die ernaast wonen. Het is net thuiskomen we zijn al jaren bevriend ontzettend lieven en hartige mensen.

Ik word gelijk verwend met drinken, douche een een slaapkamer dan wast Lidia ook nog mijn kleren. Dat is super na zo’n twee maand, behalve het met de hand wassen onder het douchen. Albert begint te Bbqen en we bellen video met Gipsy.

Het is gezellig als zoon en schoonzoon ook komen mee eten. De mannen gaan nog even aan het werk bent een verbouwing. Er komt weer gezinsuitbreiding en ze maken een extra studio en kamer voor verhuur.

Na schoon en vol lekker naar bed, met de gedachte morgen een dag kalm an. En ben heel benieuwd naar Gipsy haar gesprek met een arts in België.

Dag Barry en Monique ! Ondertussen is de rustdag al weer voorbij .Met hopelijk goede berichten voor jou Monique. Wat een mooi land in al zijn eenvoud ,met weer prachtige foto's! Wandel ze! Groetjes en poot voor Maurice!

Annie Wolken . 2022-08-31 08:06:27

Slovenië bereikt en vrienden ontmoet, dat zal een een lekker relaxt gevoel geven. Een beetje thuis komen op een plekje ver van huis 🌴🏠🌴

N.Ahoj 2022-08-31 08:14:16

Wat een prachtig land is Slovenië! Jaren geleden zijn we daar door heen gereden op weg naar Kroatië. Wat moet jij genieten van de schoonheid van de natuur! En wat aandoenlijk dat de pastoor je nog geld wilde geven. Fijn dat je even een dagje rustig aan hebt gedaan en genoten hebt bij jullie vrienden. Ik kijk nu uit naar de uitslag van het het gesprek die Monique heeft met de artsen in Belgiē.

Marja L 2022-09-01 08:26:20

Ich freue mich, immer wieder von dir zu lesen, von deinem Weg, deinen Erfahrungen, den Begegnungen. In dir spürt man ein großes Vertrauen, das macht die Leute offen für dich. Der Gast hat ja einen besonderen Stellenwert - in ihm Christus begegnen - klingt fromm - aber es würde uns glücklicher machen, wenn wir so die Türen unseres Hauses und unseres Herzens öffnen. Danke nochmals für deinen Besuch !

Hans Hammerl Pfarrer in Bad Goisern 2022-09-02 17:46:42

Wow, zo mooi daar he? Tien we jullie 1e voetreis volgden, zaten wij daar ook in die omgeving, Sobec, aan de rivier. Mooie wandelingen gemaakt in de Vintgarkloof, en de Triglav beklommen. Heel veel plezier van de prachtige omgeving. Monique, heel veel sterkte weer met je rug, hoop dat er goede uitkomst volgt!! Knuf voor Maurice 😘