Dag 178 Kykkos klooster dag 5 km

Cyprus, TSAKISTRA

Om half zes gaan de klokken tekeer in de toren boven op de berg voor oproep van de ochtenddienst voor de monniken.
We blijven nog fijn ff liggen en worden opnieuw wakker zo rond een uur of acht.
We doen vandaag maar s lekker kalm an…we willen het klooster met haar museum en de kapeltoren op de berg graag uitgebreid bezoeken.
We mogen waarschijnlijk nog wel een nacht hier blijven want dat werd al gelijk genoemd.

Ik ga eerst de gasten monnik hiervoor opzoeken maar die is er nog niet.
Wel word ik gewezen op de gasten keukeneetzaal voor koffie en thee.
Ik haal gips en we kunnen ook toast maken.

Een vrouw helpt ons vriendelijk vanuit het kleine loket.
Even later komen er een paar vrouwen vanuit de keuken bij ons zitten om eten voor te bereiden.
Ze maken rolletjes van een soort nasi in druivenbladeren.
We hebben even dikke lol met ze en een vrouw verteld ons veel over het klooster en Cyprus.

Dan maken we een hele indrukwekkende ronde door het grote klooster met vele galerijen en het deel wat museum is.
Het zijn prachtige wandschilderingen en iconen van verschillende Bijbelse taferelen.
We gaan de kerk ook in met haar vele iconen van heiligen en de vergulde wand bij het priesterkoor.
Het is een en al pronk en praal.

We hoorden al dat een monnik Makarios die hier een tijd heeft geleefd aartsbisschop is geworden en later de eerste president van de republiek Cyprus werd.
Dat heeft het klooster geen windeieren gebracht.

We treffen monnik Maxim zijn hulp an en we kunnen rustig nog een nachtje blijven.
Das heerlijk zo even in luxe hier in de bergen bij nog wel een klooster.

We gaan omhoog vanuit het klooster de berg op langs de klokkentoren tot de prachtige kapel op de top.
Ervoor de enorme bronzen beeld van Makarios.
Een stukje verder treffen we de door twee soldaten bewaakte graftombe an van de grote man.
We mogen er wel wat foto’s schieten.

Een prachtige opgang naar de grote ronde torenkapel met aan weerszijden witmarmeren soort van kleine kapellen met heiligen afbeeldingen gemaakt van mozaïek beklimmen we as laatste.

Hier krijgen we ook weer rondom een prachtig uitzicht.
Wat een indrukwekkende bouwwerken en rijkdom hebben ze hier op dizze berg gemaakt.

Terug gaan we even lekker eem kalm an doen op de kamer en onder genot van een kop koffie gemaakt op de kleine brander werk ik mooi weer an mijn dagboek en blog s.

Savonds gaan we nog even naar het restaurant er vlakbij en eten een hamburger met patat.
Een jonge Poolse wandelaar die net zijn rugzak weer op de rug gooit spreken we an. Hij is niet bekend met het klooster en we wijzen hem de weg voor een overnachting.
Hij is er erg blij mee want hij dacht een nacht in het bos te moeten slapen en gezien er regen komt is dat nooit een mooi vooruitzicht.

Dan springen we nog een keer onder de douche omdat we niet weten wat morgen brengt en gaan lekker onder de wol.
Heerlijk ff zo n dag en aanrader voor ieder die dit mooie land eens wil gaan bezoeken.

Prachtige beelden. Die Iconen. Schitterend.

Will 2022-12-26 13:19:46

Het blijft steeds genieten jullie belevenissen te lezen en zo ontzettend fijn dat jullie dit samen afmaken. Van Janine krijgen we soms al wat andere sneak previews! Heerlijk.

Linda 2022-12-26 13:32:42

Wat een indrukwekkend klooster. Je wordt er haast stil van. Prachtige omgeving en strakblauwe lucht!

Klalien 2022-12-26 13:45:08

Heel indrukwekkend prachtig die muurschilderingen. Wat zien jullie Toch ongelofelijk veel mooie dingen. En breng dat poesje maar mee voor mij Monique💝

Frea 2022-12-26 14:17:33

Indrukwekkend wat mooie ikonen en mooie muurschilderingen. Nou net 2e kerstdag.....een muurschildering van de geboorte van Jezus!! Mooi weer, mooie omgeving, goede contacten, een goede tocht verder!

Els Hindriks 2022-12-26 14:50:42

Wauw wat fijn dat jullie daar nog 1 nacht mogen en kunnen overnachten en wat een prachtige foto's even rustig aan

Akkie 2022-12-26 15:59:15

Hallo Barry en Monique, wat een belevenissen altijd maar weer! Elke dag kijk ik er naar uit om jullie verhalen te lezen. En altijd maar doorgaan. Helemaal mooi. Ik heb nog een oude religieuze dubbelzijdige schoolplaat: Abrahams zwaarste beproeving en de laatste der plagen. (1913) Als jullie dat leuk vinden dan kom ik deze even brengen als jullie er weer zijn.

Gerrit Schieving 2022-12-26 17:58:07

Wat een indrukwekkend klooster en museum kan mij voorstellen dat jullie er een paar dagen willen blijven. Maar dan heb je volgens mij nog niet alles bekeken. Groet van mij🍀🤗🙋‍♀️