Dag 157 Koropi - Athene 21,1 km

Griekenland, Athene

Tien over acht word ik uitgeslapen wakker en het gaat van Good morning sir .. mijn gastheer is al wakker en haalt wat koek bij het bakkertje om de hoek.
Ik ontbijt met hem havermout in bord met melk .. das ouderwets lekker en de crème koek eet ik deels en een deel pakt hij voor me in voor onderweg.
Ik neem afscheid en natuurlijk krijgt hij een paar klompjes.

Er is markt op de straat en ik neem nog een koffie voor onderweg mee. Ik zie wat hemden te koop en koop een paar. Ik denk dat ik zo langzamerhand wel wat meer ondergoed moet gaan dragen.

Ik kies de weg naar Athene over de bergen. Je kunt er ook de an land of de zeezijde omheen maar die trekken me minder. Bovendien zie je dan de stad mooi van bovenaf.

Het zijn eerst graffelpaden en dan kom t weer het serieuzere werk..de klim route is aangegeven met diverse kleuren op rotsstenen omhoog. Het is flink zweten en het pad is ook niet duidelijk altijd..maar ik vind mijn weg wel weer.
Zo klim ik over enkele bergtoppen tot 750 m hoogte en dan krijg ik eindelijk uitzicht op de grote stad.
De wind steekt hierboven ook flink weer de kop op en ik pauzeer dan ook niet te lang. Een stuk stokbrood eet ik op een steen.
In de verte zie ik tussen de kleine flat en appartementen gebouwen de beroemde Acropolis op een kleine berg boven de rest vd stad uitkomen. Geweldig..
ik moet weer afdalen over de natuurpaden. In de verte zie ik voor de stad een klooster van Sint John tegen de berg an..en daar ga ik eerst maar s op af.
Bij een klopper op de deur verschijnt een aardig nonen gezicht door een luik.
Helaas is er geen plek hier voor een Drentse pelgrim.
Dan de straten maar in van de grote stad.

Op naar de geschiedenis van de bouwkunst de Acropolis.
Het is een hele tour door de stad die verder niet echt fraai is qua bouwkunst.
Wel genoeg eettentjes en koffie en weer kleine banketbakers.
Dus met een koffie op weer verder.
Zo loop ik wel bijna twee uur voor ik bij het oude centrum aankom. Het voelt bijzonder om zo dicht bij het oude bouwwerk op de kleine berg aan te komen.

Tis al te laat voor bezichtiging en ik heb hiervoor morgen nog mooi de tijd.
Savonds ga ik pas met de boot verder naar Patmos.

Ik heb contact gezocht met de mannen die ik trof op Athos en hier wonen. Twee heb ik regelmatig contact mee en de ene genaamd Nikos wil me savonds wel ontmoeten.

Bij een uitkijkpunt op een bekende rotspartij ga ik staan net as vele toeristen voor enkele leuke foto’s bij zonsondergang van de stad en het oude bouwwerk.
Tis weer een mijlpaal op de reis.
As de zon ondergaat gaan de lichten an in het bouwwerk van 500 voor Christus wat ook weer een heel mooi plaatje oplevert.

Ik zoek eerst wat te eten op en het word weer een broodtje met stukjes kip en groente.
Daarna ga ik zitten bij een koffie bar waar Nikos me even later opzoekt. Tis leuk om elkaar weer te ontmoeten en we drinken nog een bak samen.
Hij vraagt hoe ik vannacht slaap .. maar dat weet ik nog niet zo as altijd…hij weet een kerk in de buurt die nog open is vanwege een patroonheilige feestdag. We treffen enkele kerkgangers en ook de pastoor. Jammergenoeg is er hier geen plek in de herberg.
Nikos zijn maat Hlias had ook gereageerd en ik kan bij hem terecht vannacht…ze wonen echter allemaal aan de andere kant v d berg die ik vandaag beklommen heb.

Morgen maar ff weerzien want ik kan nu mee met Nikos in de auto en we treffen Hlias dan die van zijn werk bij de DHL richting huis gaat.
Onderweg eten we nog een broodtje vlees en dan ontmoeten we Hlias die me ook gelijk omhelst.
Met een knuffel neem ik weer afscheid van Nikos die bouwer is en druk is met zijn bedrijf en gezin.

Hlias brengt me naar zijn familiehuis en vlak ervoor in de straat ontmoeten we nog George die opstraat komt na een belletje met zijn vrouw.
Hij is banket bakker in de grote stad.

Het familiehuis word bewoond door Hlias ouders onderin..dan zijn broer met zijn gezin en op de tweede verdieping woont hijzelf.
Hij heeft ook een tijd samengewoond.
Boven zijn eigenlijk twee kleine appartementen en ik kan er eentje van betrekken. Hier kan ik me ook weer fijn douchen en dan ga ik bij Hlias zijn appartement mooi bij de openhaard zitten. Zijn neefje komt er ook nog even gezellig bij. Hij wil met mij op de foto.
We hebben nog fijne gesprekken over het leven zo hier en bij ons en de tijd in Agian Oros op Athos.
Ze hebben allemaal een hoge spirituele pet op van het schiereiland.
Morgen niet zo vroeg neemt Hlias me eerst mee richting zijn werk en vandaar pak ik makkelijk een bus weer naar centrum van Athene zodat ik die niet nog s moet lopen.
Ik loop liever in de stad rond en bovendien melden ze slecht weer.

Ik maak de slaapbank op voor de nacht waar ik wederom dankbaar voor ben.
Morgen Acropolis beter bekijken .. hè k nu al zin in.

Je wandelt, maakt veel mee en komt op mooie plekken. Patmos is ook prachtig en rustig. Veel plezier en vooral genieten.

Gerard Meijers 2022-12-04 22:05:05

Mooie vooruitzichten 🍀❤️👌

Akkie 2022-12-04 22:05:26

Dat is een héél eind varen van Athene naar Patmos , ruim 13 uur de grote plas plas. Geen last van zeeziekte Gehad ? Met het veranderen van het weer is het ook fijner om onder een echt dag te kunnen slapen waar het aangenamer vertoeven is dan een tent die in de buitenlucht staat br br br ❄️🌬️☔️