Dag 138 Rodochori -Galacacades 32,6 km

Griekenland, Galacacades

6:45 der uut en uurtje later loop ik achter het kloosterkerkje uit mijn geboorte jaar 1973 langs de berg af.

Het kerkje en klooster is gesticht nadat de Orthodoxe mensen waren gedreven uit nu Turks gebied. Ze namen het relikwieën mee en hebben hier hun leven weer opgebouwd.

Ik loop over klein pad door een ruig gebied.

Tis weer direct genieten van een mooie zonsopkomst achter de berg weg omhoog en an andere zijde is de maan nog te zien.

Ik ga door een dal met een beek en loop over bodems van zand en leem.
Er zijn afdrukken die lijken op die van een beer die hier ook moet leven.
Via Komoot zie ik een pad maar na een tijd loopt die dood. Er staat alleen een grote elektra mast en ik sta voor een afgrond. Een stuk opzij vind ik via Google een pad…ruig en breed met traveeën van stenen.
Voor mij in het dal zie ik een weg richting een dorp. Zigzaggend kom ik uit eindelijk beneden.

Bij een kleine dorpswinkel ga ik buiten zitten bij een man van 87 die Duits kan door werken in de Pruis vrogger. De eigenaar komt buiten met me praten. Ik krijg een koffie en broodtje van de oude man . De eigenaar geeft me ook een ronde en een brood van de bakker die net wat brengt.
We worden Facebook vriend en ik vervolg mijn weg na een vriendelijk afscheid van de aardige mensen.

Vandaag ook weer over verschillende wegen door fruittelers gebied met kleine bergen.
Ook zie ik weer allemaal bijenkasten. Prachtig dat ik die overal tegenkom op mijn reis..gezien het zo slecht ging met de bijen.

Langs grote gebieden met fruitbomen maak ik een binnendoor pad. Ik vind een verdroogde dode buizerd…en een paar mooi e veren van hem gaan met mij mee an de stok op pad. Zo reist hij toch nog een stukje met.

In een grote plaats is het tijd voor een blikje bier en een kop koffie in de zon op een leuk houten bankje van wagenwielen.

Via landelijke wegen achter langs kom ik in volgende grote plaats voor dat het donker word. Ik krijg van 2 Duits sprekende mannen een paar appels. Er moet ook een pastoor bij de kerk wonen dus daar op an. De kerk deels rood van kleur staat voor onderhoud ook wat in de steigers. De pastoor is in de kerk druk an het zingend bidden met een vrouw Ik ga eerst maar even naar buiten.
Hij komt dan bij me en na afgegeven documenten spreekt ook hij me Duits toe.
Zijn geboorte plaats is Zürich.

Hij is zelf druk doende met het onderhoud v d kerk. Hij mag het graag alleen doen zegt hij zodat hij de problemen in zijn hoofd een plek kan geven.

Hij komt hier eigenlijk niet weg maar valt in. Hij heeft ook een studie gedaan van thermochemie en heeft verwarming ontwikkeld in de kerk. Een bijzondere man
Helaas kan ik niet terecht bij de kerk.. maar hij gaat bellen.

Er komt een oplossing voor onderdak in een gebouw van sport an t eind van het dorp.
Ik loop erheen en dan komt de pastoor met de sportman met pick up.

Het gebouw is nog niet geheel afgewerkt maar wel al met toilet ruimte en ik heb geluk want er ligt een matras in een soort keuken /loket ruimte.

Ik krijg ook de sleutels zodat ik nog wat eten kan zoeken.
Dat is weer terug in t centrum en ik vind een leuke tent waar ik wat warme broodtjes eet met hot dog en hamburger. De prijzen liggen hier wel een stuk hoger.
Ik vraag me af of de Grieken dit ook allemaal kunnen besteden.
Het zijn wel lekkere eters dat heb ik al lang in de gaten.
Ik werk mijn dagboek en blog weer wat bij.

Weer terug in het sportgebouw maak ik mijn bed op Mijn kleed op het matras en lekker in de slaapzak.

Je reis is meegenieten. Vind het altijd weer spannend of je de weg vindt en onderdak vindt. Gelukkig alles weer goedgekomen door fijne mensen op je weg

Linda 2022-11-16 17:46:53

Wat een mooie foto’s weer. Vooral de stok met de veren. Maar toen je begon over de voetafdruk van een beer vond ik dat wel een beetje eng. En dan de afgrond!!! Brrrr! Toen ik eens naar Kroatië ging was ik blij dat de afgrond niet aan mijn kant was. Ik krijg altijd de kriebels als ik een afgrond zie.

Marja L 2022-11-16 17:50:07

Elke dag kijken we weer uit naar je verslag. Wat mooi dat je zo vaak aardige en behulpzame mensen weet te vinden. Je stok wordt steeds mooier.

Margreet 2022-11-16 18:13:26

Wat weer een mooie dag! En dan je bedje….op een tijgervel!! Groet Berta Smilda

Berta Smilda 2022-11-16 18:51:09

Mooie verhalen en weer een bedje, zeker in deze tijd, met koudere nachten fijn!

Janine 2022-11-16 21:34:01

weer mooi ze en dan die veren op je stok erbij prachtig