Dag 75 Cicco monto - Villanova 36 km

Italië, Pontremoli

Om 7 uur gaan de kerkklokken te keer en worden we wakker de klokken dichtbij onze villa Hilleberg. De zon komt al mooi op over een berg. We pakken de boel in en het is direct al zo n 25 graad. We lopen hier mooi over glooiend landschap met veel wijndruif boeren en een plaatselijk oud kasteel er is geen koffie bar los. We gaan an de weg zitten en plukken wat lekkere druiven. We krijgen weer te maken met beste klimmers en het is knap warm. Wel even weer wennen we komen een man tegen die ons de weg wat uitlegt en waar water te verkrijgen is. We lopen door een mooi bergdorpje en ik vraag aan mensen op een terras naar koffie het blijkt een Privé tuin te zijn. Maar ze wil wel wat zetten. De man en zoon komt er ook gezellig bij. De zoon studeert in Frankrijk en kan ook best goed Engels. Ze wonen hier mooi we wisselen ons contact en gaan verder richting stad Medesano. Daar zoeken we een bar en gaan lekker zitten op het terras. Gipsy koopt verderop wat bij een winkeltje. Maurice krijgt weer een bult aandacht en ik krijg de koffie van een moeder met dochter. We gaan weer verder en de natuur weer in We lopen langs een stuk rivier en grote cementfabriek. Verderop kunnen we fijn pootjebaden in de frisse rivier. Er groeien ook wat druiven en brummels in het wild. De brug met natuurstenen bogen is ook behoorlijk an onderhoud toe zie ik. We denken ff aan de slachtoffers in Genua
We naderen het leuke stadje over een andere grote brug een stuk verderop. We vinden de pastoor vlakbij de kerk maar hij leest het document maar half en verwijst ons gelijk naar een soort bar die ook het hostel regelt. Er zijn wat oudere mensen maar we komen er niet goed uit i.v.m. de taal. Een oude man gaat weer naar de pastoor maar hij helpt verder niet echt. Dan komt een vrouw met een sleutel en wil gelijk geld. We vinden het maar raar hier en te commercieel dus we lopen maar weer verder
Buiten de stad lopen we langs de weg weer door de bergen. Ik zie in een fruithof perziken an de boom waar ook een paar van in de sloot liggen. As ik ze opraap komt net de eigenaar er an gereden. Hij is heel vriendelijk en nodigt ons uit om van alles te plukken. Het is mooi en heel lekker fruit. We kunnen het wassen bij de oude boerderij waar zijn oude kromme mama ook nog rond kruimelt.
Hij maakt ons ook nog een fles eigengemaakte wijn los en we drinken samen op het leven. Mooi eem zitten op een zelfgemaakt bankje op een oude as met wielen. Hij maakt ons duidelijk dat hij zelf bergbeklimmer is. We gaan verder en langs en door een dorpje. Twee vrouwen zijn druk bezig hazelnootjes te plukken en we krijgen ook wat. De ene vrouw haalt ook nog een fles koud water heerlijk ff!
We moeten echt verder omdat het al snel weer donker wordt. Bij het volgende dorp is Sheng al in het hostel naast de kerk. We komen langs een bar waar we nog kunnen eten as we snel zijn. Bij het hostel roept een vrouw door het hek gelijk dat de hond niet welkom is. Gipsy is gelijk flauw en wil weg. Ik ga nog in gesprek gezien we plek moeten hebben en er komt een andere man an die zich best wel schaamt voor de ongastvrij adellijke vrouw. Ook nog de pastoor komt erbij en we leggen uit dat we heel anders gewend zijn.
We mogen wel in de speeltuin met de tent waar geen veiligheid is we laten eerst de spullen achter en gaan richting bar om eerst wat te eten gezien het al dik negen uur is. We kunnen wat pasta met plakjes rosbief bestellen en ook nog een sla. We treffen hier ook Sheng weer aan en de twee mannen uit Liechtenstein. Ze vinden het ook maar raar van het hostel en hebben ook niks tegen de hond. We komen ook in gesprek met wat mannen an de bar. De ene is jager en laat foto’s zien van een wildzwien.
Een goed sprekende man Rocco wil ons helpen en vraagt an een kameraad of we bij hem kunnen slapen. In eerste instantie in zijn tuin. We halen onze tassen weer richting bar en drinken nog wat wijn mee en kunnen dan in pick-up s mee de bergen in. We komen in Matteo s huis an en daar woont ook zijn vriendin kativscia ze is erg aardig en hij maakt voor hun nog eten klaar in de vorm van paarde gehakt op een bord. Hij vertelt dat ze hier in regio Parma veel paardenvlees eten.
Hij is bosbouwer en liekt ons een sterk man we krijgen een groot bed in voormalige slaapkamer van zien oma.
Na nog wat na drinken kruipen we er lekker in zo komt het opnieuw weer goed met de drie zielsmaatjes. We voelen ons gezegend.

onbekend. Ik volg jullie va de start. Mooi avontuur! x

ron 2018-09-04 11:05:08

Niet alle mensen zijn dus behulpzaam, maar mooi verhaal weer.

Trijntje valke 2018-09-04 11:09:23

Wat een flink eind gelopen, zeg!! Na lange tijd kom je er achter dat er ook nog zoiets bestaat als onvriendelijkheid en ongastvrijheid. Maar je verwacht het niet van een man die het evangelie brengt. Maar ja dat zijn ook maar gewone mensen. Vergeving is dan hier op zijn plaats. Zo zie je maar weer dat je niet teveel moet verwachten. Word je alleen maar teleurgesteld en dat is een schaduw over jullie pelgrimstocht. Einde preek, haha!!

Marja 2018-09-04 11:32:40

Ik geniet elke keer weer van jullie verhalen. Wat een aardige leuke mensen komen jullie tegen. Een hele belevenis. En ik beleef t mee.

Joke duinkerken 2018-09-04 11:52:37

En zo komt het door aardige mensen dan toch weer op zijn pootjes terecht. Gelukkig!

Evelien de Ruijter 2018-09-04 14:43:14

Wat weer een belevenissen. De rode draad in het vehaal is dat de RK pastoors niet zo gastvrij zijn. Dat valt mij op. En Monique heeft hoop ik niet het paardenvlees gegeten. Fijne reis nog.

Marie Siebers 2018-09-04 14:50:40

We zijn er bijna buurman 👍👍👍