Dag 90 Katuni - Baska voda 25 km

Kroatië, Baska voda

Om zes uur wakker v/d kerkklokken die ook hier goed tekeer gaan voor het Angelus.
Om 6:30 hoor ik de wasmachine en ga ik eruit. De pastoor is ook al weer druk doende en vraagt of ik koffie wil. Hij heeft oploskoffie en niet veel voor het ontbijt zegt hij omdat hij veel eet bij zijn parochianen.

Zijn hond een enthousiaste labrador verwelkomt me ook.
Pastoor Milo neemt me mee naar zijn huis kapel waar we samen kort bidden en hij legt me een hand op de schouder en ik verneem dat hij voor mijn reis en ook mijn gipsy bid. Dan zalft hij me nog met heilige olie. Het is bijzonder en liefdevol.

Hij loopt nog een stukje mee en we praten over de moderne kerk met betonnen toren die nog niet helemaal af is. Ik moet er maar eens over nadenken en kom er op terug. Het is echt een plekje waar ik wel weer eens graag terug wil komen.
We maken foto’s en ik heb hem ook klompjes gegeven.

Ik ga op pad en contact met Antonia van de dag ervoor die een paar dorpen verder mij wou ontmoeten met een kop koffie.
Ik loop langs de grote weg en het laatste stuk pak ik een ruig natuurpad. We ontmoeten elkaar bij een tankstation midden in het dorpje waar ik een kop koffie krijg.

Ze heeft de kleine meid in een buggy’s bij zich en we wandelen richting een mooi uitzichtpunt van de grote kloof met een waterval. Tis hier echt mooi. Ze verteld me veel interessante dingen uit de streek.
We wandelen achter haar familie huis langs en een huisje die ze verhuren. De buurmannen bouwen een bijzonder bouwwerk wat lijkt op een kerkje. Ze willen er ooit een restaurantje van maken zegt ze.

Dan lopen we richting een van de grootste energie centrales op waterkracht van Kroatië met er bovenop een groot kruis waar ik mee op de foto moet.
Hier nemen we ook afscheid. De kleine moet rusten en ik ga weer verder.
Weer langs de slingerende straat richting de zee Ik pauzeer op een auto parkeer plaats. Als ik de tas af doe trek ik mijn gouden ketting los en verlies het kruisje van mam hartje van mijn zus en het anker van Gipsy, gelukkig vind ik alle drie terug.

Ik ga op naar de zee en ja daar duikt dat mooie blauwe vergezicht weer op.
Een bord met Rivièra Berla onderstreept waar ik heen ga. Ik ben van plan om te gaan zwemmen bij Punta Rata Bekend van grote steen los in de zee met daarop groeiende bomen. Langs de baai lopend vind ik de plaats en duik in het heldere beste wel frisse water. Heerlijk daarna koud af douchen doet het lichaam goed.

Ik droog me lekker door de zunne en ik ga een stukje verder en dan roepen mensen mij toe waar ik vandaan kom. Het is een stel van origine Kroatisch die bij ons in Den Haag wonen. De man is onder de indruk en ik kom precies op een moment dat ze beide druk in beraad waren van wat doen we met ons leven. De vrouw had al gehuild omdat ze niet terug wil. We hebben een fijn gesprek en ik hoop dat ik hun wat inspiratie heb kunnen geven.

Ik ga naar een kerkje waar ook een pastoor naast moet wonen. Hij is er niet maar een buurvrouw verteld dat de mis om zeven uur begint, daar ga ik dan heen. Eerst een lekker broodtje kebab.
Das handig aan de kust genoeg barretjes en eet tentjes.
Ik hoor de kerkklokken al en ga de kerk in waar elke avond een dienst is met best wel veel
Volk.

Na de dienst tref ik de buurvrouw en ze helpt me te vertalen bij pastoor Philiph,
Ik moet mee komen naar de pastorie en ik krijg er een stempel in onze paspoorten en dan ist ook oké dat ik mag slapen in deze ruimte.

Als ik mijn slaap plek heb ingericht ga ik nog mooi even naar de bar ervoor waar ik
Live muziek hoor.
Een pivo en de blog bijwerken met op de achtergrond een bonte muziekkant die af en toe de stoommachine bediend. Ik heb er lol om en geniet nog na als ik op het luchtbed kruip.

Mooie foto's. Wat een mooie heldere zee!

Evelien de Ruijter 2022-09-25 20:38:51

Ha Barry Prachtige foto's bij je reisverslagen ! Het geeft naast de pastoors en alle rituelen een goede kijk op de wandelingen! Nu is het wachten ,op.Monique en Maurice ! De eerste heeft zich goed vermaakt bij Hurry-Up.(.die het net niet heeft gered . Groetjes !

Annie Wolken . 2022-09-25 20:41:25

Wat een prachtige foto’s heb je weer gemaakt, kan me voorstellen dat die die daar ontmoette, niet weer terug wil naar Den Haag.

N.Ahoj 2022-09-25 20:44:43

Gelukkig Barry dat je het kruisje, hartje en anker van tante Gre, Alinda en Monique teruggevonden hebt. Geeft ook een beetje bescherming toch? Morgen weer een mooie dag toegewenst. Je kunt je verheugen op Monique en Maurice!

Tante Lenie en Lydia 2022-09-25 20:47:59

Ik bedoel de vrouw die je daar ontmoed hebt 😏 k’Gorre now voetbaln kiekn De Bélung teegn d’Hollaanders

N.Ahoj 2022-09-25 20:48:03

Prachtige foto's van een mooi land , hoe zuidelijker hoe mooier . Foto's doen even herinneren aan mooie vakantie die we daar hebben mogen vieren .

Klaas Bijl 2022-09-26 09:42:54

Jeetje, wat heb je veel mooie foto’s gemaakt! Wat zie je toch prachtige kerken en wat er bijzonder lieve man pastoor Milo. Dat hij samen met je bidt en ook voor Monique. Ook heel bijzonder dat hij je zalft met heilige olie. Ik wilde dat ze dat ook bij ons in de PKN kerk zouden doen. Goed van je dat ook de diensten bijwoont. De ontmoeting met de mensen uit Den Haag is denk ik geen toeval (toeval bestaat vlgs mij niet). Wie weet wat jij voor hen hebt betekent. Je was op de juiste plaats en op het juiste tijdstip. Maar ja, je bent niet voor niets gezalfd😇😉.

Marja L 2022-09-26 10:35:03

Wat een prachtige wereld is t daar toch!!

Marjon Estié 2022-09-26 12:48:38

Man, wat een prachtig gebied daar! En wat ontmoet je veel interessante mensen! Goed vol te houden zo ofnie! Vooral met de wetenschap dat Monique binnenkort aansluit… Geniet elke dag van je update! 😀