Dag 86 Kristanje - Oklaj 15,3 km

Kroatië, Oklaj

Dit is me nog niet overkomen .. ik word pas wakker om half negen. Het lichaam was er echt even aan toe.

Och denk ik straks had radio Drenthe me nog wakker gebeld. Das me ook wat haha.
Ik pak mijn spullen bij elkaar en ga naar beneden waar ik de aardige schoonmaakster tref ze helpt me om kop koffie te zetten met zo’n Italiaans apparaat. Dat had Mario gezegd. Dan belt Judith voor weeklijkse update.
We hebben lol want we krijgen over Maurice de hond en Monique de Haas. Over een dikke week sluiten ze weer an,

Ik krijg nog wat stukjes zelf gemaakt brood en dan vertrek ik weer richting Krka rivier gebied waar ook de mooie watervallen zijn. Een nationaal park waar ik vorig zomer was met Gipsy vanaf vakantie adres Grebastica bij Sibenik.

Er komen weer donkere wolken aanzetten en het lek niet best. Ook weer bult gedonder in de verte.

Ik passeer een infohok voor entre naar park met veel ruïnes. Ik praat een tijd met een medewerker die me, als ik weg ga achterna komt met koekjes en beker koude kant en klare koffie.. hij vraagt of ik an hem wil denken in Jeruzalem.

Verderop moet ik snel de regenjas en hoes over de tasse. Als het flink te keer gaat tref ik een bushokje aan waar een man op fietse me wenkt. We praten wat met handen en voeten. Hij wil niet met op fietse naar Jeruzalem.

Dan verder afslaan en ik passeer de prachtige rivier en een waterval. Jammer dat het slecht weer is.

Ik ga wat omhoog en volg de asfalt weg richting wat grotere dorpen.

Als ik de plaats Oklaj binnenkom begint het keihard te regenen en ik schuil onder een afdak van een pastorie naast een leuk kerkje. Ik ga ook aan de bel, maar er is niemand. Wanneer het regen wat minder wordt ga ik verder en tref een coffeebar waar ik eerst een paar bakjes nuttig. Koffie is hier een euro dus een extra bakkie is niet verkeerd.

Dan een kleine market waar ik wat brood en chocola koop. Wanneer ik langs de huizen loop tref ik een vrouw die me na roept wat ik doe.
Ze zag mijn rozenkrans en zelf is ze weg van Maria. We staan voor haar huis waar ook een van haar zoons woont met zijn gezin. De schoondochter spreekt ook goed Engels en na wat leuke gesprekken vragen ze me of ik zin heb om wat mee te eten.

Dat sla ik niet af en zo beland ik bij het jonge gezin aan tafel.
De zoon is een van een tweeling, zijn broer woont in de stad Bergen in Noorwegen.
Leuk een video gesprek. Hij heeft daar een eigen lasbedrijf.
Zijn broer spreekt niet goed Engels.
Moeders Sonja komt er ook nog bij met extra warm eten. Tis echt gezellig en fijne mensen.

Dan moeten we naar boven waar de ouders wonen om koffie te drinken.
Na de koffie denk ik de volgende stad red ik niet meer en vraag of ze hier de pastoor goed kennen. De jonge dame belt met hem en ze hoort later van de vrij conservatie pastoor dat hij geen plek heeft. Ze vindt het heel rot want hij deed ook heel stug tegen haar. Het was de pastorie ook waar ik schuilde voor de regen.

Dan vraag ik of ik de tent bij hun in de tuun kan zetten maar dat hoeft niet zegt Sonja der is ook wel een bed over.
Das helemaal mooi. Ik mag me ook douchen waar de mannen uut werk zich ook schoon maken. Dat doe ik graag en was gelijk weer wat kleren.

Savonds hebben we nog leuke en interessante gesprekken over het geloof en hoe zij jesus in hun leven weer hebben gekregen. Ze zijn ook helemaal weg van Maria verschijningsoord Medjugorje waar ik heen loop.

We wisselen zo heel wat info en ik eet opgerolde pannenkoeken met jam en of chocopasta.

De man Dado is een rustig aardig type die een garage runt. Hij heeft ook gevochten in de oorlog hier. Hij is geestelijk sterk en heeft hier alles weer opnieuw opgebouwd verteld zijn vrouw Sonja.

Ik mag slapen in de oude slaapkamer van 1 van hun drie zonen die nu in Bergen Noorwegen woont.
Na een biertje kruip ik lekker onder de wol.

Wat fijn dat er met dit weer zoveel goede mensen op je pad komen. 😇

Linda 2022-09-21 15:06:13

Wat toch weer goede mensen

Trijntje valke 2022-09-21 15:53:34

Heerlijk toch je lichaam de rust gunnen. Kan je er weer goed tegen aan. Jammer dat het weer zo slecht blijft. Na een paar dagen regen hier schijnt nu heerlijk de zon en kan je weer zonder jas naar buiten. Jammer dat de pastoor zo nukkig deed tegen je gastvrouw. Dat vind ik niet passen bij een pastoor, maar ja hij is natuurlijk ook maar een mens en geen heilige. Je had nu een fijner plekje. Nog een poosje geduld en je 2 skatties voegen zich weer bij jou.

Marja L 2022-09-21 15:55:07

Fijn te lezen dat jullie over twee weken week met jullie drieën lopen. Jammer dat de pastoor zo stug was en dat hij geen plek had. maar over het algemeen tref je het wel met de overnachtingen.

Hans Jorna 2022-09-21 16:05:49

Wat een donkere wolken als je vertrekken wilt .Maar ja je hebt het niet voor het zeggen. Wat fijn dat Monique over een paar weekjes weer aansluit. En fijn dat je weer lieve mensen tegen komt en onderdak krijgt. groet van mij en tot wederhoren.

Annie Knol Kolthof 2022-09-21 16:31:34

Wat fijn, Barry, dat Monique weer met je kan optrekken. Dat is echt goed nieuws. Gr.Will.

Will 2022-09-21 16:54:13

Ha Barry .Ondanks de regen loop je in een mooie omgeving! Niet alle pastoors zijn welwillend dat blijkt maar weer ! Ach een kruisteken extra ,en zie daar de aardige mensen . Mijn bewondering voor iedere keer weer dit mooie verslag! De vlag uit voor Monique en Maurice ! Eindelijk weer samen op stap ! Voor Monique .Wat zul.je blij zijn en wij met jou ! Groetjes ,poot voor Maurice !

Annie Wolken . 2022-09-21 17:31:30

Oh geweldig, de maatjes binnenkort weer bij elkaar! Shine 🦋!

Thyti 2022-09-21 17:42:44

och das helemaal niet erg dat je lichaam eraan toe is en zo op deze manier wat meer slaap pakt, gewoon laten gaan en dan een dag met minder km. Maar wat een fijn bericht dat jullie over een 2 weken weer samen zullen zijn, dat is fantastisch nieuws, daar kan zon nukkige pastoor de dag niet mee bederven

Akkie 2022-09-21 20:01:52

Moi doar 🌴 Daar heeft het lichaam recht op, lekker spontaan door slapen tot het goed uitgerust is en dan wakker worden zonder stress. En dan ook lekker hulp om de eerste kop koffie klaar te stomen. Wat lijkt me dat een voorrecht, om een lekker dak boven je hoofd te hebben in plaats van in de tuin te moeten slapen, met dat onrustige gure en natte weer. Da’s een tof bericht, binnenkort weer samen op pad en is het wandelteam weer compleet. Dat word weer samen genieten van de dagelijkse ervaringen die de toekomst nog voor jullie in petto heeft !. Er worden door jou namen genoemd, die bekend klinken, Krka watervallen, Sibenik en Medjugorje. Daar zijn we met vrienden enkele jaren terug geweest. Prachtig allemaal wat er te zien is. Ook mooi dat je niet de kans krijgt om de tent op te zetten in de de tuin, maar weer uitgenodigd word om binnen te slapen, maar ook dat je uitgenodigd word om mee te eten, geweldige gastvrije mensen tref je. Schril contrast met de pastoor, die geen slaapplaats aanbied en zelfs vervelend reageert tegen haar Dat verwacht je dan weer niet. De Balkan oorlog was een moeilijke tijd, toch zijn de mensen vriendelijk en uitnodigend gebleven, op enkele ervaringen na die jij hebt meegemaakt. De opgerolde pannenkoeken met choco en jam hebben jou vast goed gesmaakt !, en daarna ook nog afgerond met een lekkere pot bier, voordat je de gordijntjes sloot 😉 Goed goan 👍👍

N.Ahoj 2022-09-21 20:09:01

It was a Blessing to have you for our gest, may God Bless you brother and our mother Mary guid you on you way to Međugorje and Jeruzalem, we will pray for you and you remember us when you arive to Međugorje and Jeruzalem! God Bless you! 😇🙌

Sanja 2022-09-21 20:47:11

Ik ben pas later ingestapt in jullie blog, geweldig! Vanaf het begin terug gelezen. En nu mooi de mails met de updates, die ik snel open! Zo veel hartelijke mensen die je tegen komt, mooi te lezen! Super om te horen dat jullie volgende week weer compleet zijn

Manon 2022-09-21 22:28:20

Wat fijn om te horen dat jullie weer snel met elkaar zijn. Genieten nu op de maandagmorgen van je gesprek met Judith van rtv Drenthe en vooral van je prachtige verhalen en belevenissen. Heel veel succes nog en de hartelijke groeten uit Drenthe.