Dag 150 klooster pantokratotos Athos -Chilandari 12,4 km

Griekenland, Nautilus

Rond half zeven ..zeven uur ga ik eruut. De houten balk gong hoorde ik vannacht weer meerdere keren. De monniken gaan in de kloosters al om vier uur naar de kerk om te bidden.
Ik neem dus ruim drie uur later plaats in t achterste deel van de kerk. De stoelen zijn ook bijzonder gemaakt van houtsnijwerk waar je in kunt zitten.. staan en wat hangen.
Ik tref de gids ook en even later de phillipijnse twee die met mondkapjes rondlopen.
Het is jammer dat ik niet hoor waar ze in t Bijzantijns over zingen. Der gaat weer een monnik rond met wierook en een belletjes verzilverd geval in zijn ene hand.
De priester komt ook de kerk door en stopt waar tijdelijk een lessenaar is neer gezet met de bijbel er op.
Een monnik vraagt me as ik wil helpen een grote kandelaar naar beneden te halen met katrol en gewicht systeem zodat hij kaarsen aan kan steken. Hij bedankt me en vraagt naar mijn naam.

Na een reeks Kiri ely s is de dienst weer afgelopen en gaan we naar de eetzaal.
Na het redelijke eten belt de gids voor mij met de boot kapitein.
Ze varen wel dus ik kan mijn spullen pakken.
De mannen die mee willen gaan richting steiger en daar komt boot rond 10:15.
Het is een kleinere boot en deze gaat best snel.
Hij vaart langs de diverse klooster z n aanleg steigers.
Alles met elkaar zit ik nog zo n 2,5 uur op de boot voordat we aankomen in Ierissos.
Een dorpje ernaast zal het pakket vanmiddag voor 18:00 aankomen van gipsy met mijn nieuwe luchtbed.
Ik meld de mensen van vakantie appartementen waar hij aankomt dat ik ben gearriveerd. Hij zal me berichten zodra het pakketje er is.

Ik ga eerst maar s het dorpje in en bij een bakker ga ik mooi buiten zitten en drink eerst een bak koffie met een crèmekoek.
Ik vraag of dat hier een pastoor woont gezien ik denk hier te zullen blijven.

Dan krijg ik een bericht dat het pakket er al is en dat ze het wel ff langsbrengen.
Das is helemaal mooi en hoef ik niet terug naar dat dorp. Een tijdtje later komen ze er al aan met een dikke pick up. Het is een aardig stel en ik bedank hun hartelijk.
We moeten later nog maar s een keer komen met vakantie.

Ik neem mijn doos in ontvangst en ben heel benieuwd wat erin zit.
Ik had ook om een paar dreuge metworsten gevraagd.
As ik de doos los maak is het net een kerstpakket maar dan met Sinterklaas en old en ney erbij. Allemaal lekkere dingen as pepernoten, choco letter en nieuw jaars rolletjes…En zeker een paar metworsten
Onderin zit mijn nieuwe matras en een hele lieve brief van mijn gipsy.
Tis net zo n emotioneel Robinson moment.

Ik laat de bakkersvrouw ook de nieuwjaarsrolletjes zien en vertel het verhaaltje erachter van opgerold as symbool voor een nieuw jaar en geef haar ook eentje om te proeven.
Ik krijg vervolgens weer speciale eigen koekjes uit de streek en later ook nog een broodtje voor onderweg.
Ik laat mijn oude matras erachter en de doos.
Verderop moet er een kerk zitten dus daar maar op an en tien kilometer verder zit ook nog een klooster vertelden ze me.

Bij een koffie bar aan andere kant dorp zitten mannen en ik vraag naar een pastoor. Er is een begrafenis dienst bij de kerk dus daar is ook de pastoor.
Ik ga naar de kerk en neem eerst afstand en wacht bij een gebouw in de zon tot de dienst is afgelopen.
Ik zie dat ze hier met open kist de kerk uit worden gedragen.
As de lijkwagen weg is zoek ik de pastoor op maar hij spreekt geen andere talen. Zijn vrouwelijke hulp kan wat Duits maar er is hier geen plek voor mij.

Dan kijk ik op de klok en besluit nog richting klooster te gaan. Tis nog dik tien km en ik zal het niet helemaal redden voor vijf ast donker word maar goed ik ga er voor en de mars er maar weer in.

Het is langs de weg maar wel door mooie
natuur.
Met lampjes an kom ik bij de Servisch Orthodox klooster an en ik zie dat ze ook hier druk aan het bouwen en renoveren zijn. Een klein kerkje staat hoog op een bergje. Bij een gebouw tref ik een grote monnik en een jonge man die me aanspreekt in t Engels.
Ik doe mijn verhaal .. maar er is geen plek.. de kamers zijn vol voor de werkers.
Dan geef ik aan dat ik niet een kamer hoef maar alleen maar een plekje of anders voor mijn tent.
Dan bieden ze een stal aan die net gebouwd is en nog niet helemaal af is.
We gaan er heen en ik zie dat er verse stro ligt.
Er heeft nog nooit een dier in gezetten. Ze willen nog een ezel kopen.
Ik vind t best en kan er mooi mijn tent in zetten.
Wanneer ik die in de benen heb kan ik me douchen in een mooie ruimte en ernaast koffie drinken.
Daar komen later ook de werkmensen en ik drink een borrel mee.
Dan ga ik richting stal tussen de olijfbomen.
Ik heb nog wel wat brood en ik zit net op een pak stro wat te eten of ik krijg visite van een van de stukadoors genaamd Nikola die me een zak vol eten brengt. Bananen , brood , blikjes vlees, en chocoladerepen.
Wat aardig en ik geef mijn contact voor de blog.
Even later komt hij terug met de kok Draga van het klooster die ook over mij hoorde met 2 bakjes spaghetti en een paar gekookte eier.
Het voelt heel speciaal dat ze dat doen en ik denk aan Jozef in de stal.
Helaas heb ik niet mijn Maria en ons kindje bij me. Maar dit zijn wel mooie momenten weer.
Draga wil ook weten hoe laat ik opsta en of ik koffie wil en wat brood.
Nou wat een luxe in mijn stal.
Ik werk mijn dagboek nog bij en kruip dan op mijn nieuwe matras die ik dmv een luchtzak kan op blazen. Hij lig prima op de stro ondergrond. Het zal vast goed slapen.

Wat een verwennerij maar het is je gegunt hoor. Groeten en fijne tochten.👍🙋‍♀️

Annie Knol Kolthof 2022-11-30 00:31:12

Heerlijk weer Barry! Truste

Linda 2022-11-30 00:32:30

Het lijkt ja wel een verkapt kerstverhaal zo. Prachtig. Als ik lees dat je nog maar even 10 km verder gaat want daar zou wel iets zijn om te overnachten. Man man dan kan ik gewoon jaloers worden. Wat lijkt het me heerlijk om ook weer zo onbevangen te kunnen gaan lopen. Het zit er niet meer in helaas. Ik “mag” al 5 jaar revalideren, zonder al te veel resultaat. Des te meer geniet ik van jouw verhalen. Eerst met de Rome wandeltocht en nu weer mee naar Jeruzalem. Zo leuk dat je “ons” allemaal op sleeptouw neemt.

Anneke 2022-11-30 00:52:48

Love it Barry! 🦋 The Light and Love from erveryone ❣. Enjoy.

Thyti 2022-11-30 07:48:51

Nou net als de anderen zag ik ook het verhaal van Jozef en Maria voor me. Wel bijzonder juist in deze adventstijd. Maar wat een lieve mensen weer! Maar ook jouw lieve Gipsy. Op zo’n moment kan ik begrijpen dat je een beetje heimwee hebt naar die 2 mede maatjes en je best wel emotioneel mag zijn. In ieder geval kan je nu slapen op een luchtbed zonder bobbels en genieten van alle Nederlandse lekkernijen.

Marja L 2022-11-30 08:13:00

Wat weer een prachtige ervaring op het eiland! Weer een mooi verhaal maar het moment van de doos was even kippenvel en een traantje. Even een momentje voor jullie 3tjes samen. Nog een maand en je bent er! Lieve groet uit GRONINGEN, Berta.

Berta Smilda 2022-11-30 09:26:56

en ook ik had de kerststal/gedachte in mijn hoofd...... het was zondag ook al de eerste adventszondag !! goede reis, aly, zuidbarge

aly 2022-11-30 09:51:03

Wat een verhaal ik zie de kerstster ook in de lucht stralen, goede reis verder🎄❤️👌🍀

Akkie 2022-11-30 10:34:26

Jij beleefd wat Barry en wat lief dat je dat mooie pakket kreeg inderdaad een kerst ( sinterklaaspakket) en dat je emotioneel werd v d lieve brief is goed te begrijpen. Best wel een mooie stal waar je mocht slapen, heel fijn. Of Maria en Jozef ook zo’n mooie stal hadden? ☺️

Lida 2022-11-30 11:12:38

Wat word je weer lekker verwend, heerlijk zo'n doos lekkernijen. (moest wel direct denken Oeps, moet hij wel meeslepen allemaal:)

Janine 2022-11-30 12:05:22

Een reis met pieken en dalen maar het komt toch telkens weer goed. Ik hoop dat je genoeg klompjes bij je hebt.......... Genieten van monumenten en de natuur is spekkie voor jouw bekkie. Wat een verrassend Sinterklaaspakket. Veel succes met je verdere tocht. Ik blijf genieten van je verslagen. Hartelijke groet, Henny

Henny 2022-11-30 12:16:16

Geweldig mooi verhaal in deze advents tijd, kan me voorstellen dat je " Maria " en Maurice mist,

Astrid 2022-11-30 12:24:14

Wat een bijzonder mooi verhaal

Trijntje valke 2022-11-30 18:11:19

Wat fijn om zo'n pakket te ontvangen. Naast je al zo verlangde luchtbed was t een pakket vol liefde, zo te lezen!! Jeetje Barry, volgens mij word je na al deze ervaringen nooit meer dezelfde...zie je dingen nooit meer op de manier hoe je ze zag... Wat een boek kun je straks schrijven man!!! Zet 'm op......