Dag 181 Zafriya - Tel Aviv 26 km

Israël, Tel Aviv

Rond kwart over zes worden we wakker en ruimen op. We kunnen koffie en thee maken dmv de waterkoker.

Buiten tref ik Mozes en maak een praatje. Hij heeft en modern schudsysteem op zijn grote trekker voor het oogsten van de olijven.

Ik vertel mijn stok verhaal en vraag of hij toevallig nog een mooie stok heeft … maar dat heeft hij niet. Wel een schuppe steel maar dat is niet wat.

Ze zijn hier in huis wel heel creatief. Zijn dochter maakt sieraden en hij graveert zelf ook.
Ze hebben ook een winkeltje voor olijfolie en olijven.
Omdat Mozes een pers heeft komen de andere boeren hier ook heen met hun oogst.

We nemen afscheid met natuurlijk klompjes en schudden de handen.
Ook zijn vrouw ontmoeten we nu nog ff.

We gaan door de Joodse wijk en zien overal de kaarsjeskandelaren en een auto rijd zelfs rond met opdak een achtarmige kandelaar.

Richting de grote stad Tel Aviv word het steeds drukker met de wegen en mensen.
Gips is haar opblaaskussen vergeten in de pastoors woning en we gaan opzoek naar een camping cq Outdoor zaak.

Ze heeft ook best wat last van haar vallen gisteren an haar knie en ribbenkast… dus we doen kalm an met wat extra pauzes.

We moeten eerst door een boeren en tuinders gebied waar het wel wat rommelig is.

Weer komen we langs het vliegveld.
Het lijkt wel of we er niet vanaf komen.
We willen langs een pad parallel an een grote weg maar stuiten op een stroom onder het viaduct.
Dus weer omhoog via talud de brug over en an andere zijde terug.
Dan komen we via een akker met sla uit op industriegebied en een koffiebar.
Een man is benieuwd wat we doen en hij vind het geweldig. We zien later dat hij een pistool draagt. Zal wel een politieman zijn in burgerkleding.

Bij de bar bestellen we de eerste bak koffie die meteen een keer zo duur is as in Cyprus. Heet water voor gips haar thee is gelukkig veur niks.

We lopen verder en treffen in een voorwijk een man met een hondje die verteld over zijn leven en vooral over de tijd as soldaat en de oorlogen die hij mee maakte.
Hij verteld ons ook dat een stukje verder Nederlanders een kiosk hebben.

We gaan er even heen voor een praatje en de vrouw blijkt uit Schiedam te komen en hier al zo n dertig jaar woont nadat ze haar man trof in een kibboet.

We krijgen een koffie en thee en kletsen leuk met elkaar.
We maken wat foto’s en geven de blog af en gaan verder.

Bij een kruising is een ongeval gebeurt en voordat we de weg over steken praten we met een vlotte sportfietser.
Hij kan niet geloven dat we helemaal uit Nederland zijn komen lopen buiten de zee om dan.
We geven onze contacten en hij belt met de outdoor zaak of ze nog open zijn as wij er later in de middag zijn. Dat is gelukkig wel zo.
Tis een gigantische stad.
De weg gaat langs een soort van Safari park en we zien wat Zebra s en antilopen vanaf ons pad achter grote hekken.

Onderweg vind ik weer stekels van stekelvarken net as in Italië het leste stuk.

Bij een relaxplek gaan wij ook even kalm an doen en kijken naar de verschillende wijzen van vervoer hier. Ze maken veel gebruik van elektrisch fiets en steps.

De gebouwen richting centrum worden steeds hoger en het is er ook drukker met mensen.
Dan vinden we de outdoorzaak met mooi mammoet logo en de fitte eigenaar bied ons eerst water an.
Hij vind het mooi wat we doen maar kan ons helaas niet helpen an een nieuw kussentje. De messen zijn me ook te duur dus we gaan onverrichte zaken verder.

Buiten nemen we eerst plaats op een bankje en drinken een colaatje en mijn eerste biertje in Israël.
We krijgen van de bar ernaast niet alleen WiFi maar ook wat water.

We lopen weer door de straten en moeten ook langzamerhand uitkijken naar een plekje voor de nacht.. wat altijd lastig is in een grote stad.

Een kebab zaak lokt ons en een van de eigenaars roept ons toe of dat we vd Mount Everest komen.
We vertellen ons verhaal en hij zegt ons drinken toe van het huis.
We eten een lekkere kebab en vragen of zij misschien een plekje voor ons weten.
Zijn broer zit ook bij ons en komt met lekkere Arabische koffie voor mij an.
Achter de zaak is een plek maar het is verhard.
Vele vertelden ons ook al over slapen cq tent opzetten in het park maar daar voelt Gipsy niet zoveel voor.

De aardige eigenaar Joe geeft an dat bij zijn huis wel een groter stuk groen is waar we veilig kunnen staan.
We lopen erheen door het leuke park waar ze in de avond volop sporten en zelfs enkele nog bbqen .
As we aankomen een uurtje later is Joe er ook.
We mogen douchen bij de buurvrouw haar huis gezien die er momenteel niet is.
Ze heeft een Pilatus studio in de kamer.

We zetten naast het woonblok onder een grote boom de tent op en Joe brengt nog een fles water.
Zijn vrouw is ziek dus kunnen we beter niet bij hem komen.
As de villa weer goed staat en de bedden opgemaakt gaan we er ook lekker in.

Knap dat jullie Israël bereikt hebben. En wat fijn dat het weer nog mooi is. Ik ken Tel Aviv alleen van heel veel regen. Sterkte voor Monique met de pijn. Hopelijk geneest het snel.

Tante Lenie en Lydia 2022-12-28 07:58:39

Goedemorgen ! Vanuit een donker Klazienaveen . Het is hier donkere dagen na de kerst. Voor jullie het licht in zicht ! Wat een verschil met Griekenland wat verhaal betreft . Dat is het mooie al die indrukken weer mooi op papier zet Barry . JE kan zo bie de Drentse toal. Beterschap met Gibs nog even doorzetten en geen koprollen meer maken! Groet en wandel ze !

Annje Wolken 2022-12-28 08:46:02

Tel Aviv is geen mooie stad,een echte stad wel wat anders dan Erica. Vlak bij Nethanya is een kibboets als je die kant uit moet lopen. Shalom.

vanja 2022-12-28 10:33:37

Het beloofde land bereikt! Wat zijn jullie een prachtig stel en doorzetters. GIPS, JIJ BENT EEN BIKKEL HOOR, knieband om en doorgaan. Een diepe buiging voor jullie. Wat hebben wij genoten van deze reis en zijn nog niet bij het eindpunt. Geniet deze dagen en Veul heil en zegen. Lieve groet uit Grunningen Pieter en Berta Smilda.

Berta Smilda 2022-12-28 13:26:54

Schön, dass ihr in Israel angekommen seid. Ein Land so voller Geschichte und Geschichten. Lasst euch von Gottes Geist führen. Der Erzengel Rafael begleite euch, wie er Tobias auf seinem Weg begleitet hat !

Hans Hammerl Pfarrer in Bad Goisern 2022-12-28 14:17:13

Het beloofde land, hopelijk zal Gipsy snel genezen vd val , en ik hoop dat jij snel een mooie stok zal vinden daar, zo mooi dat jullie in dit land zijn aangekomen

Akkie 2022-12-28 20:05:06

Jullie hebben het geloofde land gehaald en wij hebben jullie eindelijk ingehaald met lezen. 😅 We hebben er aan moeten trekken om jullie bij te houden 😉 Het blijft super leuk jullie te volgen.... We zijn benieuwd wat er nog komen gaat.🍀

Ton en Marion 2022-12-28 22:02:02

Dicht bij jullie doel! Geniet van de laatste loodjes! Wat een doorzetters!

Evelien de Ruijter 2022-12-28 23:19:49

"Zal wel een politieman zijn in burgerkleding zijn". Inmiddels zullen jullie gemerkt hebben dat in Israel meer mensen met wapens op pad. bijv. afhankelijk van de rang die je in het leger hebt of bepaalde beroepsgroepen, bijvoorbeeld boeren, kunnen een wapenvergunning aanvragen.