Dag 192 Ilaniya - Magdala 23,5 km

Israël, Migdal

Om zeven wakker en we nemen even de tijd om te douchen en voor koffie en thee wat we nog mooi hier kunnen zetten.

Waar we internet hebben plaatsen we ook vaak het dagboek cq de blog op t internet.

Een anderhalf uur later lopen we de mosjav /woongemeenschap uit.

Eerst door mooi natuurgebied met reuze cactussen.
Dan over straat en langs een militair groot gebied achter grote hekwerken met borden voor gevaar “Danger”waarschuwingen.

Er graast verderop een paard mooi an touw en stikke een gebied kaal.

We lopen door een mooi gevarieerd bosgebied met bomen uit Zuid Afrika.
Hier ook mooie grafheuvels en er lopen diverse wandelpaden cq trails.
Die van de gospel trail word prachtig gemarkeerd door een torentje van keien waarvan de bovenste een mooie embleem heeft vd trail.

In een groot agrarisch gebied gaan we zitten onder een metalen afdak op stoeltjes die er staan. Zomers moet het hier echt bloedheet zijn.

We trekken verder over de prachtige gospeltrail met schitterende paden door ruig gebied.
We gaan door een grote kloof tussen bergen met hollen en grotjes waar in de Bijbelse tijd ook struikrovers in zaten.

En dan in de verte rechts een schitterende vlakke berg welk net een soort van Tafelberg is en daar achter het meer van Galilea … wat mooi.

Dat wij beide afkomstig uit Zwartemeer /Drenthe hier naar dit Bijbelse meer nog eens naar toe mochten lopen.
We beseffen ons echt hoe speciaal dit is. Ook zijn we weer de enigste pelgrims .. en er zijn zelfs geen dag wandelaars hier.

Tis toch vreemd dat massaal iedereen loopt naar het Jacobsgraf te Santiago the compestella en hier gien mens lopp..

We gaan afzakken en ik herplaats een richtings paal van Gospel trail.
Het slingert door rotspaden en je waant je hier in stukje Amerika.
Maar op de hoge geelachtige zandsteen bergen zien we geen indianen.
Naar onderen lopen er koeien los in de natuur.
Dan lopen we weer langs hekwerk met borden van Danger .. tis weer militair gebied.

De hoge mooie berg die Mount Arbel heet passeren we en er loopt hier een stroompje door groengebied.
We zien opeens op een heuvel naar ons een groep ree”en.
Tis hier zo mooi dat gips weer n beetje van Maurice uitstrooit.

Zo lopen we door tot een jonge islamitische Arabische nederzetting welk hier 50 jaar terug uit de grond cq op de berg is gestampt. Het volk kwam elders vandaan en moest ook een plek hebben.

Er is een drinktentje in een zeecontainer gebouwd en hier gaan we eerst onder het afdak wat drinken. Een kold biertje kan ik
In deze gebieden wel vergeten … dus samen een colaatje.

Richting meer passeren we een boten opslag.
Dikke speedboten zie ik staan .. heel wat anders dan van die houten zeil..vissersboten uit Jesus zien tied.

We gaan naar het kleine nu toeristische moderne plaatsje Magdala.
Hier kwam Maria Magdalena vandaan althans in het voorgaand oude vissers plaatsje die in de grote oorlog ook met de grond gelijk is gemaakt.

We vinden een grote winkel en kopen daar weer wat drinken en nu ook een blikje bier.

Dan slingeren we door een botenopslag richting het meer .. het is al donker as we aankomen ..maar tis wel weer een bijzonder moment.
Ik voel het water en tis behoorlijk fris.

Langs het meer verschillende botenopslag plekken en plaatsen waar enkele kampeerders zitten in hun caravan.

Het word nog donkerder door het slechtere weer en we moeten zorgen dat we weer een droog plekje vinden.
In de tent is het nu niet aangenaam.

Dan lopen door ruig rietgebied op een mooi soort resort af in een gipsy .. flower power stijl .

Bij een restaurant cq bar die voorzien is van mooi graffiti werk zoeken we het personeel op.
Ik vind enkele mannen die ons meenemen in de bar.
Van een andere man krijgen we eerst wat te drinken en ze vinden het te gek wat we doen.
Hij belt met de manager en as grote verassing mogen op het resort in een huisje. Ze willen alleen een foto van ons gezamelijk en een verhaal plaatsen op t internet.
We maken leuke foto’s en ook altijd handig dat ik mijn eigen fotograaf bij me heb.

Ze nemen ons mee naar een leuke kamer met douche.
Prachtige kleine huisjes met veranda en..we zijn hier haast alleen op dit leuke relaxte resort.

Met een van de mannen hebben we nog een tijd een leuk gesprek en we wisselen contacten.

We gaan nog weer ff terug naar het moderne Magdala voor wat eten en vinden een luxe hamburger restaurant.

We eten een grote zelfgemaakte hamburger en kipstukjes samen.
We kunnen het gewoon niet op dus nemen een deel mee in zo’n Dogiebag
Het afrekenen valt weer niet met.. ze rekenen hier ook nog eens 20% extra.
En tis al zo duur.
Maar goed de buik zit wel eens weer goed vol en t was ook heerlijk.

Met volle buik, gedoucht en op een heerlijk bed.
Tis echt het beloofde land voor pelgrims zeggen we tegen elkaar… en even later slapen we ook alweer.

Weer een fijne dag om in de oudheid te lopen ❤️👍

Akkie 2023-01-08 19:10:58

Heel graag zou ik een stuk met jullie dit pad willen lopen! Het lijkt me fantastisch om het mooie landschap te zien maar ook, daar waar Jezus gelopen moet hebben, ook te mogen lopen.nog een hele fijne tijd gewenst