Dag 20 Reichenbach - Datterode 32 km 554hm 776lm

Duitsland, Datterode

Na een vrij slechte nacht, door spierpijn sinds vertrek in de rugge en dus steeds kantelt op matrasje word ik wakker tegen kwart voor zeven.

Gipsy doet eerst haar oefeningen weer vanwege de ischias. We vermoeden onderhand ook wel dat het misschien om een hernia gaat aangezien ze ook tintelingen en doof gevoel heeft in de onderbeen en zenuwpijn in de ischias spier, die ze er hoopt eruit te lopen.

Ach ja pelgrimeren is ook wel wat kreperen
Maar zo as oma altijd zei niet klagen maar dragen.

We zetten nog koffie en thee en eten wat meelkoekjes en gaan dan op pad.
Eerst nog afscheid nemen van onze vriendelijke pastorin die ons ook wil volgen.

In het dorp geen winkel of bakker dus de eerste tocht van 10 km maar op meelkoekjes. We gaan weer door leuke bossen en bergjes deels over het Elisabethpfad 2 en deels via onze eigen uitgezochte route, we houden namelijk niet zo van straat/fietspad wandelen.
Dit doen we veel met grote tochten. We kiezen vaak voor natuurwegen ondanks dat ze vaak zwaarder en langer zijn.
We rusten uit op twee boomstobben.

Dan op naar dorp Waldkappel waar een Rewe is en we eten daar broodjes en koeken met koffie en thee, heerlijk zo n rustmoment.

Dan de berg weer op via een slingerpad.
Het zweet brek weer loss.
Langs mooi heuvel landschap laten we de drone ons even weer volgen. Het bent mooie beelden. Maurice die nooit blaft doet dat wel tegen die gekke grote bromvlieg.

In een klein dorpje met een leuk kerkje waar we kunnen stempelen krijgen we van een aardige man een kop koffie en thee.
Weer flink de berg op en af gaan we richting het volgende dorp waar we hopen plek te vinden.
De EV kerk heeft het gebouw al verhuurd en we rusten even uit bij een vriendelijke bakker waar we behalve een koek een koud cola en een bier bestellen.
Hij geeft Maurice ook water en wat lekkers.

Hij verteld ons dat het volgende dorp een grote winkel heeft maar dat die over een uur dicht gaat en dat het nog wel 5km is.
Omdat Maurice ook nog zijn avond voer moet eten besluiten we er toch voor te gaan.

We lopen het dorp uit onder een snelweg door, waar ze bezig zijn met een nieuwe tunnel en zoeken de snelste weg uit over het fietspad.

We bellen wat met vrienden voor afleiding en we zetten de pas er goed in.
Net 1 minuut voor 7 komen we aan bij de winkel. Gips gooit de tasse af en gaat net op tijd naar binnen.
Wat kuj dan genieten.
Maurice de buik weer vol en wij dragen het eten voor de avond op de rugge op zoek naar onderkomen.

Onderweg naar het mooie kerkje zitten twee mannen een biertje te drinken en roepen ons toe. Ze helpen door te bellen met Mevr Heidi van de kerk die gelukkig plek heeft.

We klimmen naar het oude kerkje en daar komt Heidi aan ze geeft toegang tot het gemeinschafhause en leidt ons daarna nog as gids rond in het fraai gerestaureerde gebouw opgetrokken met rood zandsteen en van binnen vol oude fresco’s.
Ze verteld ons mooie verhalen.

We gaan ons vertrek weer inrichten en bereiden eten in de keuken.
De rolgordijnen kunnen dicht en ook de pelgrimsogen.

Da’s vervelend dat de rug nog steeds niet goed in orde is en de hernia weer lastig doet. Ik vind dat jullie bikkels zijn, nee Kanjers, om de moed er in te houden en met goede moed weer op pad gaan Sjapoo! Maar zorg wel goed voor jullie zelf de komende tijd Het is nog ver 😏

Nahoj 2022-07-16 18:28:31

Wat hebben ze daar mooie vak huizen De een noch mooier dan de ander Ook al gaat het niet van een leien dakje Jullie blijven lachen Hou de moet er in en blijf genieten van alles wat je ziet en tegen komt Gaat jullie goed

Bertus Gepken 2022-07-16 19:28:15

Ha wandelmaatje! Wat een afstand hebben jullie weer gelopen ! En.met vervelende bijwerkingen . Toch met alle moed weer door ! Neem de rust en wandel ze morgen . Groetjes

Annie Wolken . 2022-07-16 22:09:26

Goh jullie schieten weer mooie plaatjes onderweg hoor. Ik heb respect voor jullie, na zoveel km's in de benen nog een een versnellingen omhoog, voor de winkel dicht gaat! Dat is niet alleen een opdracht voor je lichaam, maar ook voor je bovenkamer!! Maar pas goed voor jezelf, met de pijnen....volgens mij is t een fabel dat je " het eruit loopt", pak je rust op tijd! Zet 'm op bikkels, maar met verstand🙃

Marjon Estié 2022-07-17 07:26:04

RESPECT..... prachtig om jullie te volgen

Cees Hersevoort 2022-07-17 09:21:04

Heerlijk, jullie verhalen. Elke dag weer genieten. Dat doen jullie gelukkig ook. Wees voorzichtig met de rugpijn. Wens jullie een mooie tocht verder. Elke dag weer benieuwd naar het verhaal. Hartelijke groet.

Henny 2022-07-17 10:03:21

pas op je zelf!!!!!!

Lenie van Middelkoop 2022-07-17 11:36:00

Hi lieverds. wat weer een mooie verhalen en foto's. Ook zo mooi om steeds die prachtige wijnstok terug te zien:-) Als érvaringsdeskundige' vwb de mogelijke hernia: om de druk te verlichten op de wervels is het heel fijn om even aan een boomtak of trap te hangen aan de armen. Of zijwaarts op een traptrede of verhoging staan met het goede been en het pijnlijke of dove been even laten bungelen... Hopelijk knapt het er wat van op!