Jeruzalem dag 4

Israël, Jeruzalem

Zo om half zeven word ik wakker … gipsy lig nog in coma dus ik ga ellent na de ochtend mis. Er staat al een auto op t terrein vd pastoor.

De kloosterkerk is opgedeeld… het eerste deel is voor de bezoekers .. dan het altaar en achter een soort ijzeren gordijn van kruisjes bevind zich het tweede deel .. deze is voor de zusters.
Ze zingen heel mooi zuiver en dan komen de paters cq priesters de kerk in.
De donkere priester kijkt me an en is verbaast… en ik ook .. het is pater Ensemble!
Wat weer een mooie samenhang van toevalligheid.
Er is nog een vrouwelijke bezoeker en die vind het maar wat vreemd dat ik zo eigen met hem ben na de dienst.
Ze komen morgenvroeg weer en moeten nu weg ..want zijn medebroeder moet voor een soort examen. Anders had Gipsy hem ook nog ff gezien en gesproken.

In het gastenhuis /keukentje maakt ik eerst ontbijt klaar met een oalerwets gekookt eitje. Das lang leden veur Gips…. Ontbijt van mij op bed. Heerlijk dat we niet meer km hoeven te maken. Het lichaam wet niet wat het overkomt.
Dan gaan we naar de Mac Donalds voor WiFi en nog een kop koffie met koek.
Hier weer mooi even de tijd voor contact met ieder via slimme telefoon en een blog de deur uit.

We gaan weer richting het oude stadsdeel .. nu mooi door het park en eerst op de molen van Jeruzalem an die door een filantroop genaamd Mozes Montefiore in 1857 hier geschonken is voor de bevolking om goed meel van te krijgen.
Hij is as vele molens ook bij ons in verval geraakt toen zijn grote concurrent de stoommachine op gang kwam .. later tijdens de grote onafhankelijks oorlog van huidig Israël in 1948 werd de stomp cq toren gebruikt as uitkijkpost en is daarom gebombardeerd.
Hij cq de resten bleef een groot symbool totdat met Nederlandse hulp de molen weer in oude staat terug is gerestaureerd in 2012.

Ik ben molenaar en deskundige dus door moet ik ja even hen.
Hij ziet er gelikt uit en er zijn grote groepen bezoekers. Wat ik helemaal mooi vind is een klein terras met leuke koffie en thee wagen met prachtig uitzicht op de oude stad. Deze plannen hebben we ook veur onze molen de Heidebloem op Erica.
Dan komt er op een leuke manier nog meer geld in t laatje … molens zijn duur maar we moeten er ook heel trots op zijn as Nederlanders.

We gaan weer door de oude poorten en kopen leuke geschenken voor onze dierbaren. De religie dingetjes brengen we naar de Basiliek en spreiden ze uit op Jesus zijn baarsteen en laten ze zegenen zodat ze van kracht mogen zijn voor hen die ze krijgen.

We eten nog een kebab bij een bekent tentje en dan komt Henri langs .. de collega van Luci die nog naar een Oecumenische dienst wil .. ik ga met hem mee…gips niet …die is nog niet uit gewinkeld.
Tot mijn verbazing komen we terecht bij een oude kerk voorzien van minaret waar volgens overlevering het laatste avondmaal heeft plaatsgevonden … toen was het nog een ander bouwwerk.

Het is er erg druk en er zijn camera mensen voor opnames.
Het is een gezamenlijke mooie dienst van de Christenen hier en er word luid gezongen en afwisselend door mensen gebeden of gepreekt.
Ik mag dat altijd wel graag …gewoon samen bidden tot dezelfde God met de verschillende clubs.

Na de tijd kunnen we mee gaan om wat te drinken. Ik tref wederom Angel de Mexicaanse Camara man en ook enkele Duitsers waaronder een Timnerman in zijn timmerkostuum .. hij is hier liftend gekomen en wil ook hier graag enkele maanden werken tegen kost en inwoning. Ik breng hem in contact met Henri.
Na leuke gesprekken gaan we weer terug en ik zoek gipsy weer op.

We gaan nog ff samen uit eten en dan zoeken we ons gastenhuisje weer op bij de zusters van Saint Claire.

Mooi dat jullie weer thuis zijn. En je zit met een mooie kroon op de foto Barry

Trijntje Valke 2023-02-02 07:29:50

Dag wandelmaatjes ! Ondanks dat de rode bank thuis weer bezet is ,blijft het boeiend om.het laatste staartje van de reis mee te maken. Het uiteindelijke doel ! Gegroet !

Annie Wolken 2023-02-02 08:02:30

Bijzonder om te weten dat jullie al weer thuis zijn, maar wij nog met jullie in Jeruzalem! Ook bijzonder is als je al afscheid hebt genomen van iemand en verwacht dat je die persoon nooit meer zou zien plotseling weer aanwezig is. Wat een verrassing moet dat zijn geweest.

Marja L 2023-02-02 08:20:10

Zo op de laatste dagen daar mooie dingen meegemaakt ❤️🙏 maar ook fijn dat jullie weer thuis zijn❤️

Akkie 2023-02-02 08:49:21

Zeker een kroon op jullie wandeling! Jullie hebben het toch maar gedaan! Zit nog met mijn gedachten in Jeruzalem maar jullie zijn alweer veilig thuis bij al die lieve mensen die jullie gevolgd hebben! Dank voor al die mooie verhalen en zal jullie nooit vergeten. Vriendelijke groet, Pieter en Berta Smilda Groningen.

Berta Smilda 2023-02-02 10:53:10

Fijn dat jullie weer thuis zijn. wij zijn jullie dankbaar dat wij de hele reis mee hebben kunnen ervaren met alle ups en downs. dit is om nooit te vergeten. bedankt nogmaals voor alle mooie verhalen en misschien zien we je gauw een keer . vriendelijke groeten van ons allemaal. roelof en willy lunshof.

roelof en willy lunshof, Anreep 2023-02-02 11:51:59

Fijn te lezen dat jullie alweer thuis zijn. Gezien de huidige situatie in Jeruzalem, dachten we dat jullie er midden in zaten. Gefeliciteerd beiden en bedankt dat we een half jaar iedere dag met jullie en Maurice mochten meelopen.

Hans en Margaret Jorna ((Leeuwarden). 2023-02-02 12:18:27

Wat een geweldige reis en ervaringen. Nogmaals hartelijk dank dat we mee mochten lezen.. We hebben ervan genoten en meegeleefd. Chapeau voor jullie!! Nu heerlijk nagenieten van alle belevenissen en ervaringen. Heel veel succes met acclimatiseren ik Nederland!! We denken aan jullie. Liefs Ton en Marion (we hebben elkaar héél even gesproken in het Thüringer Wald, tijdens onze vakantie in juli. Al die tijd hebben jullie gelopen. Ongelofelijk, geweldig en bijzonder. Thnxxx)

Ton en Marion 2023-02-03 16:57:55

Respect en grote bewondering voor jullie tocht naar Jerusalem. Een tocht met veel ups en downs, vooral het verlies van Maurice, jullie trouwe viervoeter. Evenals in 2019 heb ik ook nu jullie gevolgd. Benieuwd wat de volgende tocht zal zijn.