Dag 190 Nazareth nieuwjaarsdag 5 km

Israël, Nazareth

Na een paar keer wakker waarbij we denken …lekker nog ff liggen blijven gaan we er om kwart voor negen uit.

T zal mooi zijn om hier weer s een kalm an dag te kunnen gaan maken.
We vragen de vriendelijke gastpater later wel eem.
Het lijkt ons geen probleem want we zijn hier allent en tis een rustdag tevens nieuwjaarsdag ..,Niemand werkt nu.
T zijn ook zulke fijne bedden. Wat kuj daar van genieten.
Er is in de grote centrale ruimte een gastenkeuken waar we koffie en thee kunnen zetten.

We kopen een soort van berlinerbol bij een bakkertje en hebben een nieuwjaarsgevoel erbij. Hier stoppen ze er ook jam in.

Ik ga opzoek naar de pater of priester maar vind hem niet direct.

We nemen eerst lekker de tijd voor relaxen en de dagboek cq blog s bij te werken en tevens verdiepen we ons in te plannen leste stuk v d reis.

Er gaan mooie paden cq trails langs het meer van Galilea met alle hoogtepunten over De Gospel .. De Jesus en De Israeltrail.

Smiddags gaan we eerst naar de Maria bron en ook in de leuke oude Ortherdoxe kerk waar ook de bron loopt.
De Grieks Orthodoxen zien dit as de plek waar de engel Gabriel Maria bezocht met de bijzondere boodschap.
Het geke is dat ook deze kerken me nu heel getrouwd overkomen..mooi is dat na zo n reis meer thuisvoelen in andermans keuken.

We gaan omhoog de stad in naar de Jesuskerk die modern is. Vanuut hier weer een prachtig uitzicht over de stad.
Er staat hierboven een harde wind en t word koud dus we gaan weer naar beneden.
As we afzakken komen we weer op het pad van gisterenavond uit langs de bazaars en synagoge.
Jammer genoeg is er hier ook veel verloren gegaan door de jaren heen met geweld van de overheersers.

We willen nog graag de Jozefkerk in maar die is al weer dicht .. dus dat doen we morgenvroeg dan maar voor vertrek…alsook de rest van de ruïnes.
Ik tref later de pastoor nog wel en tis oké dat we nog een nachtje blijven.
Naast ons gasthuis zit ook een moeder Theresa organisatie.. en foto’s laten zien dat ze hier was en ook paus Johannes de 2e

Op de kamer nemen we nog fijn onze rust en ik tik nog een dagboek verhaal in de slimme telefoon. Het kost me altijd nog meer werk as ik denk…Maar niet doen is geen optie.

Ik haal nog twee van die lekkere warme broodtjes vlees op op te smikkelen op onze kamer en dan hebben we de eerste dag van het nieuwe jaar ook alweer gehad.

Morgen weer verder op naar Cana.

Gelukkig Nieuwjaar 👏👏👏👏❤️❤️

Margareet. 2023-01-06 20:23:55

Allereerst een Gezegend en Gezond 2023! Het oude jaar is super afgesloten door daar te zijn waar jullie zo naar hebben uitgekeken. Toch was er een donker wolkje doordat jullie niet met z’n 3-en in het Beloofde Land kwamen, maar met z’n 2-ties. Nu alleen nog op naar Jeruzalem. Ik ben benieuwd welke Bijbelse plaatsen jullie nog gaan aandoen. Deze pelgrimstocht kan niemand jullie meer afnemen. Ik wens jullie alle goeds toe in 2023 en hoop jullie eens te ontmoeten in Wildervanksterdallen.

Marja L 2023-01-06 20:42:59

De allerbeste wensen voor 2023! En succes net het laatste stukje van jullie reis!

Evelien de Ruijter 2023-01-06 20:48:36

Wat weer een prachtig verhaal. Geniet nog lekker van de laatste loodjes. ❤️

Linda 2023-01-06 21:41:10

wat fijn om zo het nieuwe jaar te beginnen, ff wat nieuwe energie op doen zeker ook op een lekker bed

Akkie 2023-01-06 22:05:29

Ik wens jullie een goed en gezond nieuwjaar. Fantastisch lijkt het me om dat in het beloofde land mee te maken. Het landschap is ook weer heel verschillend van de vorige landen. Gelukkig ook weer lieve mensen die jullie helpen c.q. steunen. Veel succes met de rest van de tocht en blijf vooral de verslagen schrijven. Hartelijke groet.

Henny 2023-01-07 10:04:10

Geweldig dat jullie in het Heilige Land zijn aangekomen en daar nu rondwandelen. Zijn zulke mooie plaatsen en mensen daar. Heb er zelf in mei 2009 met een pelgrimsreis met vliegtuig en bus mogen zijn. Naast de heilige plaatsen: Een bezoek aan de Dode Zee en even in het water drijven (loop er wel achteruit in en ga voorzichtig zitten, want het water is zó zout dat je niet kunt blijven staan) is óók de moeite waard. Zalig Nieuwjaar en alle goeds voor de komende tijd!

Margré 2023-01-07 10:56:48

Veul heil en zegen in t neie jaor en de finish in zicht. Hopen op een mooie afloop.

Gerard Meijers 2023-01-07 10:57:09

Wat een prachtige reis maken jullie! Heel knap om dat te voet te doen! Ik Volg al een tijdje jullie blog en een heel aantal landen ( Duitsland, Kroatië en Cyprus) kennen wij ook. We hopen eind februari voor de 5e keer naar Israël te gaan, mogelijk zijn we tegelijk in Jeruzalem 🙋‍♀️ (1e weekend in maart). Zo mooi om plaatsen uit de bijbel te zien! Fijne reis nog!

Anita Karels 2023-01-07 11:29:18

Een gelukkigen voorspoedig 2023 de finish komt eraan houd goede moed

Jan h 2023-01-07 11:37:26

Een mooi 2023 en hopen dat jullie je doel gezond halen

Marieke 2023-01-08 15:57:34

Soefganiot, dit eten ze altijd na het Chanoeka feest, waarschijnlijk komt daar onze oliebol vandaan.