Dag 142 Exohi - Livadi 29,8 km

Griekenland, Λιβάδι

Om 6 word ik wakker door zusters op de gang. Ik heb redelijk geslapen …af en toe passeerde er wat en ik vernam mijn dakloze vriendin een keer weer gluren.
Dus zonder vallen kan ik opstaan en spul weer in de tas zodat hij weer op de rugge kan.

Tis buiten nog schemerig as ik de poort door wil.
Er zijn andere mannen en ze zijn verbaast wat ik hier deed. De enen wil met me op de foto en we worden Facebook maatjes.
Ik zoek me een koffie tent op waar ik ook een bladerdeegbroodtje gevuld met room bestel.

Ik start over mooie natuurwegen met berg en dal steeds van 4 naar 800 m verschil.
Rond RTV Drenthe tijd iedere maandag voor mij nu om 9:45 en Tuus een uur vrogger zoek ik me in een dorp weer een koffie bar op. Tis lang zoeken want de meeste zijn dicht maar dan vind ik eentje. Mooi net optijd dat ik Judith an de lijn krijg.

Ik ga verder over mooie paden met soms prachtig uitzicht. Tis ook weer flink zweten. Ik rust uit zittend met mijn rugzak tegen een steen op een vlakke berg.
Een journalist benaderd me via Messenger van Facebook.
Ze reageert op een bericht v d poortwachter. Ze wil graag een stuk over mij maken op lokaal internetsite hier in dit deel van t land.

In deze streken is het weer goed oppassen met half wilde honden. Vooral as je een dorp binnen komt is het vaak raak..Ze komen soms met 5/6 op je af.
Ik probeer ze te kalmeren in eerste instantie en hou ze op afstand met mijn stok tot ik ze gepasseerd ben.

Ik ga over op kleine bergpaden die soms lastig weer terug zijn te vinden.
Ik volg een pad op Komoot en hij loopt opeens dood in een soort ravijn.
Mijn telefoon kabel laad ook weer niet goed en ik heb slecht bereik om te zien waar ik ben.
Ik hoor in de verte wel een autoweg en besluit door de bossen een pad te vinden. Dat valt niet met.. het is wurgen om er door te komen. Verschillende keren moet ik bukken maar blijf steeds hangen en raak verstrikt. De zon zakt ook alweer dus veel tijd is er niet. Wat een gedonder ik voel me net een wildzwien wat vast zit in de bossen. Zo ploeter ik door wel 20 m bossage en op het laatst omhoog naar de weg over een vangreel zit ik God zei dank weer op juiste weg.

Er volgt nog een hele mooie zonsondergang over de schiereilanden en de zee en dan snel op een dorpje an.

In t midden staan wat mannen bij elkaar en een spreekt Engels.
Hij geeft an dat de kerk dicht is en hier geen pastoor is.
Het word hier erg koud s nacht en ik kan beter een bus pakken naar dorpen beneden. Ik verteld dat dat niet mijn bedoeling is en bedank hem.
Ik ga toch ff kijken bij de kerk of dat er een ruimte is.
Achter de kerk zie ik bijgebouwtjes en ze zijn open. Er branden kaarsen en er staan allemaal houten kistjes op planken met foto’s. O denk ik dat zijn gecremeerde mensen en laat ze mooi met rust.

Ik zie op slimme telefoon die ik weer wat an de praat heb een winkelkarretje bij een huis verderop. Dat moet een winkeltje zijn ..
Ik tref een vriendelijke vrouw die me binnenlaat. Het is id een kleine winkel
Ik moet eerst maar s gaan zitten.
Dan voel ik pas hoe moe ik ben.
Een zoon spreekt wat Engels en er komt later een buurvrouw bij die goed Engels spreekt.
Ik krijg eigen gemaakte soep van moeders des huizes Stella en later koffie.
Ik leg uit wat ik doe en vraag om hulp voor een plek ergens.
Dat komt goed zegt de buurvrouw.
Ik mag me wel bij haar douchen.

Dan Kan ik mee lopen ..,en ze hebben een bed voor me in de ijzeren garage klaar gemaakt.
Ze stoken de houtkachel voor me op.
Een andere buurman brengt zelfs kleren voor me.. gezien het koud is. Hij spreekt slecht Engels zo kan ik slecht uitleggen dat ik een lange broek en jas bij me heb.

Dan ga ik eerst douchen en drink dan nog een whiskey borrel met man Billy. De dochter is actrice en krijg ik nog ff via beeldtefoon te spreken.
Ik krijg nog een zak mee met chips,walnoten en koekjes
Dan ga ik richting garage en de zoon van Stella stookt de kachels nog s op
Hij is ook jager en er hangen diverse trofeeën en foto s vd jacht.

Er leven hier ook drie jonge katten en naast mij zitten enkele jachthonden in hun hok.
Ik lig nog niet of de katjes zoeken ook al hun plekje op de dekens.
Ik vind t wel best en kruip er goed onder…. tis inderdaad goed koud hier boven in de bergen.

wat weer een avontuur vast zitten in bossages en dan een nachtplek vinden met wat weer een liefde vd mensen en dan de nacht doorbrengen met jonge katjes geweldig

Akkie 2022-11-20 22:30:30

Vuuln as een zwien, kroepend deur de struukn, halluf wilde honden van oe of sloan , sloapm in een iezern gerage, ök wel ies in een kelder, zullufs op de gang in een ziekenhuus mit een vrouwe as een wilde katte, die oe zit te begluurn ie maakt de malste dingn mit. Jeruzalem komp steeds dichter bij en wille wet, waj allemoale nog mit zult maakn ?? Wat zul ie straks mutn wenn aj weer in oen eigen nust kunt sloap in Erica. Probebly de eerste tied in de tuune onder een dikke boom 🌳 😉 Um de pilgertied van oe of te schudn 🧢 pettie of veur oen deurzettingsvermogen 🧢

N.Ahoj 🍀 2022-11-20 22:36:21

Wat weer een avontuur. Wat heb je een doorzettingsvermogen, petje af hoor. Gelukkig toch weer een slaapplek gevonden bij fijne mensen. Wim en Margreet

Margreet 2022-11-20 22:58:16

❤️ slaap lekker met de poessies bij je

Linda 2022-11-20 23:08:07

Nou Barry jouw verhalen zijn geweldig om te lezen, elke dag kijk ik weer uit naar een vervolg. En soms staan er reacties genoteerd die ik een keer vaker moet lezen. En zelfs een aantal keren hardop moet voorlezen aan mijzelf. Zoals hier eentje van N. Ahoj. Dialect. Geweldig. Ik begrijp het uiteindelijk wel maar dan merk ik toch dat ik een import-drenth ben.

Anneke 2022-11-21 00:10:45

Wat super toch weer, onverwachte ontmoetingen met vriendelijke mensen waarvan weer alle hulp komt. Douchen warme kleren en lekker eten, zo fantastisch om dit te mogen volgen! Succes met de verdere reis! Ik blijf je (jullie) graag volgen!